Varmekabel til højbed i drivhus.

Hej til Jer.
Nu er der kun få tomatplanter som ikke er gået til i skimmel. Så jeg er begyndt at planlægge næste år. Jeg kunne godt tænke mig at tilføre noget varme til det ene bed (4m x 0,7m). Man kan få sådan et færdigmonteret varmekabel på 100w. Men hvor meget batter 100w fordelt på 2.8m2? meningen er at det skulle varme fra starten af april om natten med nogle flamingoplader over, som så bliver lagt til side om dagen.Dette forår havde jeg en overvintret tomat som jeg satte ud i april men det var ydeligt at det var for koldt om fødderne for den.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læg sort plastic på jorden , det giver mere varme end de ca 35 W pr m 2 dit varmekabel vil give

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Hej.
Tak for jeres svar. Omend jeg ikke blev klogere på spørgsmålet. Det påstås mange steder at en tønde med vand i drivhuset kan holde huset varmt om natten. Det forsøgte jeg dette forår. En sort balje med 90l vand satte jeg ind. På de gode dage steg temp fra ca 10gr til 20gr. det får jeg til 3780w tilført varme. de blev så afgivet over 14timer = 270w/time. I et hus på 30m3 hvor udetemp falder til omkring 5gr batter det nul og nix. så jeg droppede det igen. Men 100w under jorden i 2.8m2 hvor meget gir det? det er det store spørgsmål. Det er jo ikke for at holde huset varmt, men for at varme rødderne på tomaterne. Evt kunne man halvere arealet som blev holdt varmt. Der vil stadig kunne tyvstartes 3 planter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det sorte plast bruges i stor stil af kartoffelavlere til at varme jorden op så man kan få meget tidlige kartofler , virker bedst på en sydvendt skråning.

Tak for at du gad læse mit indlæg .
Det med vandtønder til at holde drivhuset frostfrit har jeg brugt , det virker fint , så får man da nytte af regnvandstønderne , jeg lagde glas på som låg , dels for at holde fordamningen nede og til at sætte potter på med tomatplanter som fik undervarme fra det lune vand døgnet rundt , eneste ulempe , virker bedst når solen skinner .
Du kan godt varme jorden op med et 100 W varmebændel , men det kræver at du placerer noget isolerende nede i jorden så al varmen ikke forsvinder ned i jorden , ligesom gulvvarme .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Den vandtønde hos mig kunne jeg ikke se den store effekt af, men det kan sikkert være forskelligt. Hvis man er nødt til at isolere nede i jorden så kan planterne jo ikke komme ned til vandet med rødderne når de bliver store. Måske kan det sorte plast virke sammen med varmetråden. Jeg har noget sort ukrudtsdug som måske kunne bruges. Tak for svar.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis du graver et par af de små halmballer ned, kaster læsket kalk på, og dækker over med jord, har du din varme.

 

Hej Uldal. Tak for svar.
Jeg har hørt om det med halmballerne, og det kommer ikke på tale her hos mig. For det første så har jeg et muldvarpe net i ca 20cm dybde for det andet så er jeg simpelthen for doven til at skulle ud og finde nogen som har de små baller og dernæst er det alt for meget jord som skal flyttes frem og tilbage.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hos din lokale elektriker kan du sikkert klunse et selvregulerende varmekabel du skal vel bruge 10 meter så du kan lave 2 strenge i dit bed det burde kunne give en fornuftig tilskudsvarme til projektet

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Fiahgt.
Tak for svar. Når du siger klunse så forstår jeg at det fåes gratis. Hvorfor skulle elektrikkeren ha det liggende til at gi væk. Og når jeg læser på selvregulerende kabel så slukker det auto når det er varmt nok. Det jeg ønsker er at kunne sætte min egen termostat til.Jeg vil jo ikke bare holde frostfrit.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis