Lampeudtag slukker ikke på kontakt

Jeg er ved at sætte en lampe op og ved at sætte blå ledning til den blå billedet og brun ledning svarende til den brune får jeg lys, men kan ikke slukke.

Når jeg sætter polsøger på den brune får jeg strøm uanset om der er tændt på kontakten på væggen (eller på andre kontakter i den her del af huset).

Gode råd søges.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
Har du prøvet at sætte polsøgeren på de to andre ledninger og vippe afbryderen?
Det kunne være en fusker der har brugt et tre ledet kabel med jord og så  brugt jordledningen til tændledning... 
Hvis det er tilfældet, bliver du nød til at få det lavet om, da det er et totalt no-go.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis jordledningen er brugt som tændledning kunne du bytte om på ledningerne ved afbryderen, således at den brune bruges som tændledning.
Jordledning må kun bruges som jordledning, så er der ikke fremført jordledning til din afbryder,  ville jeg klippe jordledningen af i begge ender af kablet.

Søren O
Tak for hurtigt svar.

Uanset hvordan afbryderen står viser polsøgeren ingen strøm i hverken jord eller 0-ledningen. Kan ikke udelukke at der har været fusk inde over, men det ligner ikke at der er tændledning på jordforbindelsen.

Jeg har ikke haft afbryderen ude fra væggen fordi jeg ærligt talt ikke ved nok om hvad jeg skal kigge efter.

Gode råd med at komme videre modtages med kyshånd.
Hvis der kun er brun, blå og grøngul, kunne det tænkes at den brune er monteret forkert i afbryderen, så lad os se et bilede af afbryderen set bagfra. Den gulgrønne er kun til jord. 

fase
Jeg har taget afbryderen ud. Det ligner at jorden ikke er forbundet til noget. Hvis billederne ikke er gode nok må I meget gerne sige til.

Mange tak for hjælpen.
Annonce
Vedhæftede filer:
Afbryderen er monteret forkert, idet fase og tændledning er monteret i samme klemme. Du skal flytte den ene af ledningerne over i den anden klemme mærket med sort trykknap. Jordledningen skal du afslutte med en samlemuffe i afbryderdåsen.

fase
S. Fabrin skrev den 05-10-2019 13:44:10

Afbryderen er monteret forkert, idet fase og tændledning er monteret i samme klemme. Du skal flytte den ene af ledningerne over i den anden klemme mærket med sort trykknap. Jordledningen skal du afslutte med en samlemuffe i afbryderdåsen.

 Og det løste problemet.


Tusind tak til jer alle. Det her var min første tråd og jeg er meget imponeret af hurtige svar og gode råd.
Tænker nok at der har været en hjemme"fusker" elektriker inde over ud over at ledninger ikke var monteret korrekt så er den grønne dåse heller ikke monteret korrekt det er ikke tilladt med den skrue inde i dåsen..samt uterminerede ledninger

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis