Manglende varme, systemet kører

Hej. Jeg har fået det problem at jeg ingen varme har. Der er gulvvarme i hele huset. Styreboksen viser at der er åbnet for varme da termostaterne kalder på det, og telestaterne er også åbne, og tilmed kører cirkulationspumpen. Så som udgangspunkt ser det jo rigtig ud. Der er bare ikke noget varme i nogle af rummene og slangerne under telestaterne er kolde.

Jeg tænker at det eneste det kan være er luft i systemet? Og i så fald, hvordan udlufter jeg og i hvor lang tid? Andre forslag er selvfølgelig velkomne. På forhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner et "direkte" fjernvarmeanlæg, men for at have noget grundlæggende at gå ud fra, vil vi gerne have typenummeret på selve fjernvarmeuniten. Det kan du sikkert aflæse på "blikpladen" lige over din varmemåler.

Søren O
Søren O skrev den 05-10-2019 09:36:03

Det ligner et "direkte" fjernvarmeanlæg, men for at have noget grundlæggende at gå ud fra, vil vi gerne have typenummeret på selve fjernvarmeuniten. Det kan du sikkert aflæse på "blikpladen" lige over din varmemåler.

 Tænker det er: vmtd-1 t24

Er du sikker på typenummeret? Jeg kan ikke finde den inde på Termix.dk.
Har du skruet op for varmen på termostaten i uniten? Jeg vil gætte på at det er den store lodrette Danfoss reguleringsventil du skal have fat i. Du burde også kunne følge rørene fra fordeleren til gulvvarmen.

Søren O
Søren O skrev den 05-10-2019 11:14:17

Er du sikker på typenummeret? Jeg kan ikke finde den inde på Termix.dk.
Har du skruet op for varmen på termostaten i uniten? Jeg vil gætte på at det er den store lodrette Danfoss reguleringsventil du skal have fat i. Du burde også kunne følge rørene fra fordeleren til gulvvarmen.

 Jeps det er det der står ud fra type. Den er fra 2006. Termostaten har jeg ikke skruet på da temperaturen efter står på 33 grader som jo skulle være fint. 

Den type termostatventil kan godt blive lidt træk, så den ikke reagerer så nøjagtigt. Prøv kortvarigt at skrue noget højere op, og se om der ikke kommer gang i varmen. Derefter prøv at skrue ned igen.
Jeg har selv haft problemer med en sådan ventil, hvor jeg også skiftede termoelementet uden nævneværdig bedring. Det egentlige problem var manglende smøring inde i selve ventilen.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 05-10-2019 16:56:18

Den type termostatventil kan godt blive lidt træk, så den ikke reagerer så nøjagtigt. Prøv kortvarigt at skrue noget højere op, og se om der ikke kommer gang i varmen. Derefter prøv at skrue ned igen.
Jeg har selv haft problemer med en sådan ventil, hvor jeg også skiftede termoelementet uden nævneværdig bedring. Det egentlige problem var manglende smøring inde i selve ventilen.

 Jeg prøvede at skrue op lidt tid hvor jeg kunne høre at der blev åbnet op for varmere vand. Slangerne under de grønne telestater blev også varme som jeg tænkte de skulle. Men der blev bare stadigvæk ikke varmt gulv selv efter noget tid

Hvis dine varmeslanger er støbt ind i beton, tager det lang tid at opvarme gulvet - du skal regne med 1. døgn.

Søren O
Hvordan gik det - har du fået varmen?

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis