Underdimensioneret limtræ

Hej forum.

Jeg er i gang med at bygge en udestue på 4,80x5 meter. Men har nu fundet en kæmpe fejl da jeg monterede vinduer i dag.
Limtræsremmene bøjer Ca 1,5 cm på midten.
Jeg har haft en ven til at lave statisk beregning, og han sagde god for dimensionen på limtræet. Men efter jeg så det, gik jeg på nettet og fandt en tabel hvor jeg kan se at de overstiger spændvidden med Ca 1 meter.

Det er bygget op med 2 limtræsremme, og en kiprem, alle 3 med en dimension på 140x200mm. Hvor spændvidden på limtræet er 470 cm, og spærene har en spændvidde på 222 cm og en hældning på 8 grader. Ovenpå er der tagkrydsfiner og tagpap.

Remmene over vinduerne, tænker jeg nok skal holde, da jeg jeg vil lægge klodser under og over stolper i vinduerne

Mit spørgsmål er om der er nogen der kan lave statisk beregning på kipremmen, og regne efter om det kan gå. Og hvis ikke, hvad jeg så evt kan gøre, udover det åbenlyse, som er at pille taget ned igen og udskifte den, eller sætte en stolpe ind, som ødelægger rummet.

Kan man forstærke remmen, ved at gøre den større, altså lime mere på samtidig med at den bliver løftet ved hjælp af en donkraft? Håber i kan hjælpe. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan luske et tre tommer damprør ind lodret mellem vinduerne, kan det bære remmen. Det er brugt rigtig mange steder i parcelhuse med store vinduespartier.

 

Du kan godt forstærke din limtræsbjælke ved at gøre den højere, eventuelt købe en tilsvarende bjælke i f.eks. halv højde. Det vigtige er at sammenlimningen bliver udført korrekt.
Ved at øge højden på limtræsbjælken forøger du styrken væsentligt. Meget bedre end at forøge bredden. Prøv at se i tilgængelige tabeller.
At lave en statisk beregning på en limtræsbjælke er en "smal sag" for dem der har rutinen - det gør 10 min. meget ved.


Søren O
Statisk kan de jo godt bruges det er jo kun en nedbøjning på 3 promille af spændet hvilket virker rimeligt nok i mine ører.

Du kan godt forstærke den men det vil jo være ideelt at gøre det ovenpå men så skal spærrende løftes mens du gør dette. Du skal så bare lime 50 mm ovenpå mens de er rettet op.

Jeg tror nu sagtens din kipbjælke kan klare belastningen og smetrykket i fremtiden men vil ikke skrive under på det. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Vinduerne er sat helt sammen, så det kan vi ikke.

Men vi er kommet frem til en anden løsning, vi vil sætte noget fladjern på siden af remmene. Fladjernet er 10x50mm og så i fuld længde som remmene. Og så vil vi skrue jernet fast for hver 10 eller 15 cm. Kipremmen får jern på begge sider, imens remmene over vinduer får kun på den ene side, da ydersiden af remmene er synlige.

Hvad synes folk om denne løsning? 
Fladjern 50 x 10 mm giver ikke ret meget styrke. Igen her er det højden det kommer an på, så 5 x 100 mm vil være meget bedre.
Personligt vil jeg kalde det klamp, men er der højdeproblemer kan det blive løsningen.

Søren O
Annonce
Du vil klart få mere styrke fra et 5x100 jern men det skal spændes ret godt fast for at få tilpas stor friktion i overfladen til hjælpe på styrken. Hvis du vil bruge jern som forstærkning vil jeg tro et stykke vinkel jern 50x100 5 mm gods må være en del bedre med den høje side opad. Det skal også skrues temmelig tæt for at opnå styrken korrekt men kan lade sig gøre. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Alt andet lige, ved nedbøjning for kipbjælken, på 1,5 cm, vil det svare til en vægt på ca 1100 kp.

Bemærk/formoder det er uden snebelastning!  

Med snebelastning på 1000 kp (85 kp/m2 ) vil nedbøjningen for en bjælke på 140x300 mm være ca 0,85 cm. Uden snebelastning ca 0,45 cm.

Burde det ikke være muligt at lægge en limtræsbjælke, f.eks. min. 140x100 mm under den eksisterende 140x200 ?

Glem alt om det med det tynde jern, klamp klamp klamp.

Kipbjælken vil alt andet lige have den største nedbøjning, pga. bærebredde på 2,5 m, og bjælkerne, over vinduerne kun med  en bærebredde på 1,25 m plus udhæng.

Hvad med vinduerne, hvis de er sat sammen, i flere fag, vil sammenføjningen, alt andet lige, også udgøre en form for søjle.
I henhold til Flexwood dim tabel er kipbjælken under dimensioneret skulle være dim 140x300.

Hvilken tabel har du funder at der mangler 1 meter?

I Flexwood side 11 svarer dim 140x200mm til en dim 90x233 mm limtræ.

Går ud fra at kipbjælken ligger symmetrisk, i midten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis