Gulv vådrumskonstruktion på bjælkelag 1.sal

I forbindelse med etablering at nyt badeværelse på første sal, er jeg løbet ind i lidt udfordringer hvad der vil være den mest hensigtmæssige gulvkonstruktion på de gamle bjælker.

Jeg har læst lidt om Wedi plader, men kan ikke lige umiddelbart gennemskue hvorledes der etableres det korrekte fald i bruseområdet.

Hvis det er Wedi plader vil følgende konstruktion være OK og fuldt lovligt.

1. Afstive eksisterende bjælelag m. reglar (c.c vil komme til at være 30)
2. Montere krydsfinerplade 16 mm
3. Wedi plader (hvordan etablere jeg fald i bruseafsnit??)
4. Nedfræse gulvslanger
5. Udspartle gulvslanger m. fliseklæber
4. Armeringsbånd, vådrumsmembran
5. Fliser

Alle de øvrige vægge bliver lavet m. standard vådrumsgips og selvfølgelig membran.

Jeg må ærligt indrømme jeg er lidt nervøs for faldet m. Wedi pladerne, så kan være jeg skal købe mig lidt prof. ekspertise hertil. Har I kendskab til nogle virksomheder der udfører denne slags?

Dbh
Mathias
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Principielt kan du have 2 lag plader over gulvvarme uden for og kun 1 lag inde i bruseniche
Din gulvkonstruktion kan opbygges som følger.
Jeg går ud fra at dine reglar både ligger på siden af bjælkelag og på tværs imellem med de 30 cm afstand. Så skal du have ca. 40 mm fra overkant på nye reglar og op til overkant af gamle bjælker ( der hvor der er højest ) Det må være vandret, men dog med en lille stigning fra fjerneste hjørne og hen imod brusekabine 0,5 - 1,0 cm
. Der saves 1/2 hak pr 30 cm i den reglar der ligger på siden af gamle bjælker. De tværgående reglar saves ligeledes 1/2 hak i ender så de netop passer ned. Nu har du et godt underlag for dine plader. Forinden har du fået styr på gulvafløb, afløb fra håndvask og alle vandslanger. Er der behov for det kan de bores igennem de tværgående blot du forstærker med krydsfiner plade.
2. F.eks. gulvkrydsfiner 22 mm.
3. Enten nedfræse gulvslanger i 20 mm wedi plader, ELLER købe spor plader ELLER skrue 20 - 22 mm forskalling ned med netop 21 - 23 mm afstand hvor slanger skal være. Der hvor slanger skal krydse gamle bjælker saves mindst mulig spor.( løsning med forskalling ses ikke i nogen godkendelser )
4. Lægge slanger ned i varmefordelings plader. Og nu kommer noget vigtigt .Læg et stykke plast (f.eks.) dampspærre) ud over hele gulvet, og ind tegn alle varmeslanger, afløb og andet vigtigt som der ikke må skrues i. Skraver evt. forskalling Så har du et 1 : 1 kort til senere brug.
5. Udlægge 15 mm fermacel ( fibergips ) over hele gulvet, og inden der skrues lægges dit plast land kort ind og du skruer ned igennem den, så du er sikker på at undgå slanger m.m.
6. Udlæg endnu et lag 15 mm fermacel UDEN for bruseniche. Husk dit landkort.
7. Så monteres 15 mm lister rundt i bruseniche hvis du vil have jævnt fald fra indgangen og ned til afløb. De er til at styre dit fald så det er nemt at lave med f.eks. flydespartel med meget lidt vand blandet i. Vælger du linje afløb så skal styrelisten til fald måske være tyndere længere ind imod afløb.
Vådrums membran føres mindst 15 mm op på dørtrin m.m. Så opfylder du 30 mm krav. Altså at hvis du betragter dit gulv som et kar så skal der kunne stå 30 mm vand over afløbsrist før det løber ud af døren ( eller andre steder )
Når det er en konstruktion på et bjælkelag ville jeg vælge ret små fliser, da de bedre kan holde til det.

Jeg ville i øvrigt vælge fermacel til væggene også. Det er lettere ar arbejde med synes jeg, og det skal kun på i 1 lag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Planen med at bruge en død plade udlagt som svømmende gulv til afstivende underlag for klinker er god - men desværre er fibergips er ikke godkendt til formålet i vådrum så her skal bruges gulvgips fra Knauf.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for rettelsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også