Udnytte tagetage, men 1,5 meter mellem spær

Hej Lav-det-selv

Jeg har den øverste af to ejerlejligheder og en uudnyttet tagetage ovenover i en gammel ejendom. Jeg tænker på at åbne op fra stuen til tagetagen og lave lidt repos og evt. et værelse. Ikke til kip, da der er understrøgne tegl. Der er bræddevægge og -loft til skunk/hanebånd på tagetagen.

Det jo ikke bare lige. Der er brandkrav til etageadskillelse mv.

Nå, men mit spørgsmål er - kan det overhovedet lade sig gøre med 2,5 alen (godt 1,5 meter) mellem spær(-fødder). Kan man lave udvekslinger eller noget for at opfylde krav?

Jeg er lidt overrasket over, at nuværende gulv over spær overhovedet virker nogenlunde stabilt (30 mm brædder).

;) Opkomlingen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt kan lade sig gøre, det er bare et spørgsmål om hvor meget tid og penge du vil bruge på projektet.

Jeg bor selv i et stuehus med 1,5 m mellem spærene og dermed også mellem bjælkerne i etageadskillelsen. Det jeg har gjort er at jeg nogle steder har lagt ekstra bjælker ind som ligger af på ydermuren og støttemure/limtræsbjælker inde i huset, mens jeg andre steder har lavet nogle udvekslinger af spærtræ mellem de eksisterende bjælker, som jeg så har monteret de ekstra bjælker på. Jeg har så slået regler på siderne af de ekisternde bjælker (som er 8"x8") for at rette dem  op og på denn måde kommet ned på en CC afstand der er på 60 cm, eller der under, som de fleste gulvmaterialer foreskriver. Men du har jo ved selvsyn konstateret at et 30 mm gulvbræt virker ret stabilt ( det var også det der var hos mig oprindeligt) så det kunne du jo bare lægge igen og så spare på de ekstra bjælker.
Du kan lige se hvordan jeg har lavet en udveksling og rettet de eksisterende bjælker op.

Hej perhans. Tak for dit svar :)

Jeg tænker nu mere på, om det kan strikkes sammen, så det kan godkendes, når det går fra ubenyttet til bebygget.

De gamle spærfødder er 7-8" med et spænd på ca 4,65 meter * 2 (mellemunderstøttet, så bredden af bygningen er godt 9 meter). Jeg har fundet nogle tabeller på nettet over spændvidder, hvor det ser ud til, at 8" ikke er nok, selv hvis der lægges flere ud i 30 cm afstand :( Hmm. lidt skidt, da de gamle bjælker er synlige i lejligheden nedenunder. Yderligere opbygning af høje spær er ikke lige til.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis