Stueplanter: Selvvandingsløsning

Følg tråden
EmilM
EmilM
EmilM EmilM Trådstarter
Natur skrev den 04-10-2019 11:47:16

@EmilM - jeg har nogle rigtig gamle potter(men mon ikke de findes stadigvæk?), med rist i bunden, så der kan være et par liter vand.. - og en pind, der viser "vandstanden" - de er beregnet til palmer / store planter - men måske sådan nogle kunne være et hit?
De er perfekte :-) Ved du hvad de hedder eller hvor man køber dem? Jeg har set IKEA har 1 model, men den er meget stor og ikke den kønnest og er desværre med hjul så den ikke kan komme ind i en pænere krukke - og så koster den 120 kr, men prisen kunne jeg nok leve med, blot at det virker.

Det er netop palmer jeg har og nogle af dem meget tørstige.
PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik
Velkommen til. 
Jeg har brugt, når vi skulle på ferie at samle alle planterne i bunden af køkkenvasken (eller endnu bedre hvis du har badekar) og så sætte en spand eller vaskefad på bordet (højere end bunden af vasken) og montere snore af uld (feks gammel trøje) ned i jorden til hver plante og så op i vandet i spanden.
Kapilar effekten trækker selv vand ned i jorden når denne bliver tør.
Det har virket fint for os når vi skulle på en uge/14 dages ferie...
Selvfølgelig er du nød til at teste hvor meget vand dine planter drikker, så du ved om der er vand nok i spanden inden du tager afsted 
Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur
Hej,
dem jeg har er som en færdig potte, og jeg syntes dengang at det var dyre (men de er nok sparet ind i planter, der ikke er døde.). ;-)
Men jeg så nogle indsatse til potter i Plantorama, for ikke så lang tid siden - måske det var noget?
https://www.plantorama.dk/produkter/selvvandingsindsats-17cm-sort

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau
I en snæver vendig kan du lave noget i denne stil. En bomudsklud kan gør det ud for væge.

EmilM
EmilM
EmilM EmilM Trådstarter
Natur skrev den 04-10-2019 12:03:41

Hej,
dem jeg har er som en færdig potte, og jeg syntes dengang at det var dyre (men de er nok sparet ind i planter, der ikke er døde.). ;-)
Men jeg så nogle indsatse til potter i Plantorama, for ikke så lang tid siden - måske det var noget?

Tak. Jeg vil prøve at tage forbi Plantorama og se dem an, ser jo fornuftigt ud og når man godt kan lide store planter, er det også hurtigt dyrt, hvis de dør og skal erstattes ja.

EmilM
EmilM
EmilM EmilM Trådstarter
Natur skrev den 04-10-2019 12:03:41

Hej,

Det er ikke en billig løsning, 350 kr pr plante ca dog inkl potteskjuleren, nu har jeg forsøgt mig med 1 plante, så håber jeg det virker :-) Hvis de alle kan leve mange år med dette system, så er det en god investering og potterne kan jo altid genbruges bagefter.

Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur
de ligner lidt mine - bare pænere  
- du kan jo holde øje med tilbud  
Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg Forbedret

1. Korrekt måde at potte om?
    Belægning, udsmykning og blomster (1 svar)
  2. Undervanding af potter i drivhus
    Lav-Have (4 svar)
  3. Nyplantet Ligusta hæk
    Lav-Have (15 svar)
  4. Blomsterbed i hvide farver
    Lav-Have (4 svar)
  5. Genbrug af vand fra kondenstørretumbler
    Lav-Have (4 svar)
  6. Ligusterhæk
    Lav-Have (8 svar)
  7. Vandes i underskål eller i mulden?
    Belægning, udsmykning og blomster (3 svar)
  8. Erfaring m såpotter i spagnum.
    Lav-Have (23 svar)
  9. Højde på bøgehæk man planter
    Lav-Have (5 svar)
  10. Træ indendørs. (Altså et levende et af slagsen)
    Lav-Hus (20 svar)