Stueplanter: Selvvandingsløsning

Det her strækker sig lidt over hus og planter, men tænker det er mest relevant til dem med grønne fingre.

Jeg har en del stueplanter i alle størrelser og jeg rejser også en del, hvorfor jeg af begge grunde gerne vil lave en løsning med mine planter, hvor det er nemt at vande dem. Hvis jeg kan lave en form for beholder, der bare skal fyldes op en gang imellem (1 per plante), så ville det være perfekt.

Jeg har prøvet et forslag jeg fandt, hvor man stikker stikker 0,5 L plastikflaske omvendt ned og skærer bunden af, men det løb gennem jorden på få timer. Jeg har leca sten under, for at undgå at oversvømme mine planter og det kan måske have noget at sige her?

Jeg har læst om mange der bruger en flaske til at lave et vandingssystem, men jeg savner noget konkret erfaring om, hvordan jeg præcis skal gøre det?
Det her strækker sig lidt over hus og planter, men... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Natur skrev den 04-10-2019 11:47:16

@EmilM - jeg har nogle rigtig gamle potter(men mon ikke de findes stadigvæk?), med rist i bunden, så der kan være et par liter vand.. - og en pind, der viser "vandstanden" - de er beregnet til palmer / store planter - men måske sådan nogle kunne være et hit?
De er perfekte :-) Ved du hvad de hedder eller hvor man køber dem? Jeg har set IKEA har 1 model, men den er meget stor og ikke den kønnest og er desværre med hjul så den ikke kan komme ind i en pænere krukke - og så koster den 120 kr, men prisen kunne jeg nok leve med, blot at det virker.

Det er netop palmer jeg har og nogle af dem meget tørstige.
Velkommen til. 
Jeg har brugt, når vi skulle på ferie at samle alle planterne i bunden af køkkenvasken (eller endnu bedre hvis du har badekar) og så sætte en spand eller vaskefad på bordet (højere end bunden af vasken) og montere snore af uld (feks gammel trøje) ned i jorden til hver plante og så op i vandet i spanden.
Kapilar effekten trækker selv vand ned i jorden når denne bliver tør.
Det har virket fint for os når vi skulle på en uge/14 dages ferie...
Selvfølgelig er du nød til at teste hvor meget vand dine planter drikker, så du ved om der er vand nok i spanden inden du tager afsted 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej,
dem jeg har er som en færdig potte, og jeg syntes dengang at det var dyre (men de er nok sparet ind i planter, der ikke er døde.). ;-)
Men jeg så nogle indsatse til potter i Plantorama, for ikke så lang tid siden - måske det var noget?
https://www.plantorama.dk/produkter/selvvandingsindsats-17cm-sort

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I en snæver vendig kan du lave noget i denne stil. En bomudsklud kan gør det ud for væge.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Natur skrev den 04-10-2019 12:03:41

Hej,
dem jeg har er som en færdig potte, og jeg syntes dengang at det var dyre (men de er nok sparet ind i planter, der ikke er døde.). ;-)
Men jeg så nogle indsatse til potter i Plantorama, for ikke så lang tid siden - måske det var noget?
https://www.plantorama.dk/produkter/selvvandingsindsats-17cm-sort

 Tak. Jeg vil prøve at tage forbi Plantorama og se dem an, ser jo fornuftigt ud og når man godt kan lide store planter, er det også hurtigt dyrt, hvis de dør og skal erstattes ja.

Annonce
Natur skrev den 04-10-2019 12:03:41

Hej,
dem jeg har er som en færdig potte, og jeg syntes dengang at det var dyre (men de er nok sparet ind i planter, der ikke er døde.). ;-)
Men jeg så nogle indsatse til potter i Plantorama, for ikke så lang tid siden - måske det var noget?
https://www.plantorama.dk/produkter/selvvandingsindsats-17cm-sort

Det er ikke en billig løsning, 350 kr pr plante ca dog inkl potteskjuleren, nu har jeg forsøgt mig med 1 plante, så håber jeg det virker :-) Hvis de alle kan leve mange år med dette system, så er det en god investering og potterne kan jo altid genbruges bagefter.

de ligner lidt mine - bare pænere  
- du kan jo holde øje med tilbud  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ideen med sodavandsflasker er ikke at skære bunden af så bliver vandet i flasken til der kan komme luft ind. Evt en slange på proppen der slutter en cm over bunden på en underskål der kan være 2 cm - så er der altid en cm vand i underskålen så længe der er vand i flasken.

 

karl smart skrev den 04-10-2019 09:41:51

Haha  .    det var skrevet med et glymt i øjet , er der sledt  ingen homuritisk sands her
mellen lad det selv folk ...........
............

Med et par glimt rundt om øjnene nævner jeg lige at der ikke skal ordmellemrum før komma, punktum m.v.🫢

Det er jo en lds site, men man kan, mig bekendt,  ikke redigere andres indlæg😏


















Ved godt det ikke er pænt, men kunne ikke lade være nu hvor KS selv var i gang.
Lover aldrig at gøre det igen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis