Stueplanter: Selvvandingsløsning

Det her strækker sig lidt over hus og planter, men tænker det er mest relevant til dem med grønne fingre.

Jeg har en del stueplanter i alle størrelser og jeg rejser også en del, hvorfor jeg af begge grunde gerne vil lave en løsning med mine planter, hvor det er nemt at vande dem. Hvis jeg kan lave en form for beholder, der bare skal fyldes op en gang imellem (1 per plante), så ville det være perfekt.

Jeg har prøvet et forslag jeg fandt, hvor man stikker stikker 0,5 L plastikflaske omvendt ned og skærer bunden af, men det løb gennem jorden på få timer. Jeg har leca sten under, for at undgå at oversvømme mine planter og det kan måske have noget at sige her?

Jeg har læst om mange der bruger en flaske til at lave et vandingssystem, men jeg savner noget konkret erfaring om, hvordan jeg præcis skal gøre det?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad i alverden er stugeplanter ??? 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Karl Smart: Det var da også en måde at byde en ny bruger velkommen på - du burde skamme dig.

Til EmilM velkommen på siden, håber du får mere seriøse svar efterfølgende.

Jeg har ingen erfaring med selvvanding, men skal du have held med en omvendt flaske, må du ikke skære bunden af. Du skal have en solid flaske der ikke bliver suget flad, og så kun en lille åbning i urtepotten, måske med noget skumgummilignende i åbningen.

Søren O
@EmilM - der er rigtig mange muligheder for at lave selvvanding.. den nemmeste er at have en stor potte - ligge en brik i bunden - og så få rødderne på planten til selv at hente vandet dernede.. eller sætte noget sugende fra vand til rødder/jord

@Karl Smart.. ja, du burde skamme dig - du er ej heller "retskrivningsmester" når du skriver indlæg.. så det du har skrevet her, er så lavt! 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Haha  .    det var skrevet med et glymt i øjet , er der sledt  ingen homuritisk sands her
mellen lad det selv folk ...........
............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Velkommen til, EmilM.

Jeg har rettet overskriften, som du bad om i en privat besked til mig.

@Karl smart: Det er utroligt svært at forstå / tolke ironi, når noget står på skrift. Især uden en smiley lyder det meget hårdere end det sikkert var ment.

Husk vores ordensregel: Stavning er ikke til diskussion. Det har altid været et vigtigt punkt, fordi den slags kritik kan afskrække nogle fra at deltage.

Mvh. AllanE
Annonce
"@Karl - lidt for smart".. nej, det var ikke skrevet med humor - og din nu påtagede dårlige stavning, gør blot at jeg tænker, at du enten er fuld, eller bare "dum"
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Allan , taget til efterretning , hvis jeg havde vist hvilken bestyr sådant et indlæg ville udløse ville jeg nok ikke have skrevet og sendt det ,

Natur 04 ....det er altid dejligt at møde bedrevidende mennesker .......................

Og til EmilM., et godt råd , læs altid korrektur på dine indlæg før du sender dem , håber at du i det mindste kunne se det morsomme i det .
Angående dine stueplanter , brug plastpotter med en stor underskål fyldt op med vand , kom en plastpose med et par huller i over potten og planten , så vandet ikke så let kan fordampe , det vil forlænge tiden mellem vandingerne , eller skift til kaktus og succulenter de kan stå i månedsvis uden vanding...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Natur skrev den 04-10-2019 08:17:21

@EmilM - der er rigtig mange muligheder for at lave selvvanding.. den nemmeste er at have en stor potte - ligge en brik i bunden - og så få rødderne på planten til selv at hente vandet dernede.. eller sætte noget sugende fra vand til rødder/jord

 Tak. Jeg kunne godt forestille mig, at med vand under som den selv suger op, enten gennem rødder fra en oasis-brik eller snor ned i vand, er bedst. Problemet er dog, synes jeg, at jeg ikke kan se, hvor meget vand der er i. Jeg kunne godt tænke mig en enkel løsning, hvor man kan se, hvor meget vand der er, derfor jeg havde håbet på en omvendte flaske uden bund, da den er nemmere at vande.

En løsning kunne måske være at sætte flasken normalt i og bore et par huller i siden og dermed kunne skrue kapslen af når der skal vandes? Det kræver så blot mere plads i potten, men noget alternativt end en flaske kunne måske findes, hvis det er en model der virker.

Jeg har også hørt man kan få den til at suge vand op fra anden krukke:

Jeg er åben for forslag, men jeg vil helst gerne kunne se, hvornår der skal tankes op.
@EmilM - jeg har nogle rigtig gamle potter(men mon ikke de findes stadigvæk?), med rist i bunden, så der kan være et par liter vand.. - og en pind, der viser "vandstanden"  - de er beregnet til palmer / store planter - men måske sådan nogle kunne være et hit?

@Karl smart.. hvad er humoren med at kalde mig "Natur 04"?? den fatter jeg ikke??.. eller er det bare et hik efter rusen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan lave en kepilærkasse selv, hvor du kan stille flere planter på.
Det er måske ikke den kønneste løsning, men det fungere godt.
Jeg bruger dem til forspiring af planter.
Alternativt kan du sætte potten ned i en større klar potte, og bruge en væge til at suge vandet op. 
Hjemmelavet kapilærkasse


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis