Projekt sæt knagerække op fra IKEA

Hejsa:
Jeg skal sætte denne Hemnes knagerække op fra IKEA i en murstensvæg

Jeg har ikke originalskruer /rawlplugs, men jeg har disse IKEA Skruer og rawplugs: Tror i de ville kunne holde en belastning på op til 30kg /40kg?

Skruer: Jeg tænker det ville være smartest at bruge de Rundhovede skruer (ikke de undersænkede) og nok de største 5x60 mm (alternativet er medium 4,5x50 mm). Hvad ville i vælge? 

Jeg vil bruge en boremaskine og et murbor der svarer til rawlpluggens tykkelse (enten 8mm bor til 8x51 mm, rawlplug eller 6mm bor til 6x36 mm rawlplug)

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på / huske udover sikkerhedsbriller? Bør jeg slå slagfunktionen på til min boremaskine? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Materialerne ser da meget originale ud. Til den knagerække ville jeg bruge to murhager, som bankes i en dybel 6 eller 8 mm sat i et hul boret med det tilhørende bor afhængig af murhagens størrelse. Skruer er ikke velegnede til at holde noget fast i de firkantede huller, derfor anbefaler jeg murhager.


fase
Jeg ville starte boremaskinen uden slagfunktion til at starte med, for ikke at lave hullet unødigt stort til plug'en. Hvis maskinen på et tidspunkt ikke kan komme frem slår du funktionen til, meen mursten plejer ikke at være så hårde. Hvis du kan se forskel på sten og fuger, så undgå at bore i fugerne da de er væsentligt blødere en stenen.

Ville bruge de længste og tykkeste skruer (nederste til højre) og nok lægge en skive mellem skruehovedet og knagerækken sådan at skruen bedre kan trække knagen mod væggen uden at smutte gennem knagens beslag.

hvis du er bekymret for holdbarheden kunne du jo bore et hul i hver lodret liste og dér bruge en undersænget skrue - ikke lige så pænt nej, men du får dobbelt holdbarhed.

Vh, Silas
Tommelfingerregel: 1/3 ude, 2/3 i væg. Brug bare 5 mm det er rigeligt. Det er “kapværdien” skruer holder med. Så 2 stk 5 mm skruer bærer en voksen mand.

 

Det ser ud til at det ikke er firkanthuller men derimod "nøglehuls huller" : De er beregnet til skruer, og de rund hovede  er ganske udmærket til opgaven.
Du prøver lige med skruen på forhånd hvordan den passer i beslaget. Det er meningen at skrue hovedet skal kunne komme igennem det store hul, og så hænger hylden i den mindre del øverst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kender ikke kvaliteten af IKEAS plugs, men jo dårligere vægge, jo bedre plugs skal du have. Mine vægge er ofte lidt bøvlede at sætte ting op i, da pudset er ret blødt. Jeg bruger derfor Fischer Duopower, eller flydende dyvel (Fischer Fill and fix). Det virker HVER gang.
Ville vælge 5x60 skruer, og Ø6 plugs (igen afhængigt af vægtype). Holder det ikke kan du altid bore hullet op til Ø8, det er noget sværere at gå fra Ø8 til Ø6
Det lykkedes!!

Jeg brugte 5x50mm skruer og 8x51mm RAwplugs og et murbor på 8mm i min makita boremaskine. Rawlpluggen var omkring2/3 af skruens længde dvs 1/3af skruen sidder i muren gennem rawlpluggen. Tak for jeres hjælp :D
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis