Nyt fundament i gammelt hus

Kære Lav-det-selv folk. Jeg håber på lidt vejledning.
Der er allerede tråde om udarbejdelse af fundament herinde og de har givet mig god viden. Der er dog fortsat et spørgsmål jeg ikke har kunne finde svar på. Inden spørgsmålet en lille introduktion til projektet.

Jeg har erhvervet mig et ældre gør det selv projekt fra 1916. Der er krybekælder under halvdelen af huset 37 kvm. Det varmesystem jeg vil introducere i huset kræver en relativ fornuftig isoleringsgrad. Det er en kombination af solfangere og masseovn, der skal opvarme en 1000 liter bufftertank og derfra lave varmt brugsvand og sende varme ud i resten af huset. Jeg skal derfor have nedlagt krybekælderen. Det er fint beskrevet herinde hvordan det gøres. Jeg vil:

1. Grave ud så jeg kommer ned i en dybde 51 cm, fra jordbund og op til trægulv.
2. udlægge 5 cm lecanødder og i dette lag lave radonsug. Tænker blot at ligge 2 cm gulvvarmeslager ud i laget og føre disse ud gennem de eksisterende ventilationsluger der er etableret i forbindelse med krybekælderen. Jeg tænker at jeg vil sætte en lille solfanger ventilator på. Hvis det ikke er nok kan jeg efterfølgende sætte et stærkere mekanisk sug på. (Det er lerjord i et område med store forekomster af radon så jeg er lidt ekstra forsigtig)
3. Oven på lecanødderne placere jeg 30 cm flamingo.
4. Langs kanten, over de 30 cm flamingo, vil jeg placere et bånd af flamingo, 10 cm højt og 2 cm bredt for at sikre at betonen ikke har direkte forbindelse til ydermuren
5. Oven på flamingoen placere jeg armeringsjern. Jeg påtænker at løfte jernet med stykker af 2 cm tykt flamingo så betonen kan komme under jernet.
6. På armeringsjernet stripper jeg gulvvarmeslanger fast.
7. Derefter 10 cm beton
8. Oven på betonen fugtspærer
9. Strøer, 5 cm i højden, med udlagt isoleringsmåtter mellem strøerne
10. Trægulv.

Hvis der er nogle af jer kloge mennesker, der ud fra ovenstående beskrivelse er ved at få kaffen galt i halsen må i meget gerne give mig en tilbagemelding.

Mit spørgsmål som jeg ikke har kunne finde svar på er følgende. Når jeg nu ligger en fugtspærre af plastic ud over betonen, og oven på denne skal fastgøre gulvstrøer, så har jeg svært ved at gennemskue hvordan jeg gør det uden at ødelægge fugtspærren. Jeg tænker jo at jeg skal skrue strøerne fast ned gennem fugtspærren. Er det lige meget, eller skal man bruge et eller andet for at sikre at penetreringen stadig er tæt?

Jeg har overvejet at placere fugtspærren mellem flamingoen og betonen. Dette er som jeg har kunne læse mig frem til den naturlige løsning, hvis man bruger klinker som gulv, men hvad jeg kan forstå, så er det bedst at placere fugtspærren over betonen, såfremt gulvet er af organisk materiale (trægulv) da man gerne vil holde fugten fra betonen vægt fra træet.

De bedste hilsner
Jonas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor overhovedet lægge strøer, når du laver så fint et betongulv? 

Mvh. Christian M
 

Evt fugtspærre under Sundolit eller radondug istedet. Ret betonen ordentligt af så behøver du ingen strøer, med mindre der skal lægges massivt trægulv.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Christian og Uldal. Mange tak for jeres hurtige tilbagemelding. Det er da fuldstændigt rigtigt. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Strøer er vel ikke nødvendige på et plant betongulv. I har lige sparet mig for flytning af adskillige kubikmeter jord:-). Jeg har allerede gravet 25% ud ned til 51 cm, men det skal være mig en fornøjelse at kaste lidt jord tilbage og undgå at grave så dybt i resten. Det er som bekendt lerjord så det er dejligt at slippe for. Jeg kommer til at miste lidt isolering, hvis ikke jeg isolere mellem strøerne men med 5 cm, leganødder og 30 cm flamingo så burde det jo også være rimeligt godt isoleret uden. Jeg tænker der skal være noget mellem fugtmembranen og det flydende trægulv. Hvad vil I anbefale, korkplader for at holde lyden lidt nede også eller hvordan? Når jeg placere gulvvarme i betonen, kan jeg da få en udfordring hvis jeg placere flydende trægulv direkte på betonen eller hvordan er jeres vurdering i den forbindelse. På forhånd mange tak - Jeg kan allerede nu mærke spændingerne i mine trætte arme og ryg tage lidt af:-)
Du skal passe på med at kaste lerjord tilbage. Det er ikke nemt at komprimere ordentlig igen.
Din plan med 2 cm gulvvarmerør som radon sug virker noget utraditionelt. Hvordan skulle radon komme ind i de rør. Ind af enden ? som er stoppet op af leca nødder ? ?
jeg mener man bruger 80 - 100 mm plast dræn rør. Altså den type korrigerende rør med mange små huller i.
Armerings net løftes normalt op med nogle plastfødder eller endnu bedre nogle skinner LINK som støtter på en meget stort areal så man ikke træder understøtningen ned.
Du kan placere f.eks, flydende klikgulv direkte på beton, med de trindæmpende membraner der hører til. De er samtidig fugtspærre.
Da det lyder til at det er første gang du arbejder med beton, så vil jeg anbefale dig at hyre en lokal murer til selve beton udlægningen. Alternativ kan du lave råbeton først altså et såkaldt klaplag som slutter ca. 3 cm under planlagt betonhøjde. Derover skal der så laves puds lag, som er meget lettere at styre højde på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan du ikke grave langt nok ned, så køb sort Eps flamingo isolering. Det isolerer 20 % bedre end almindelig hvid isolering.

Det vil sige at for hver gang du lægger 100 mm sort isolering, svarer det til 120 mm hvid isolering. 

Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad angår fugtmenbran, så læg da bare dampspær over betongulvet inden lægning af trægulv.
Får du slebet betongulvet plan i forhold til anvisningerne på trægulvet, evt spartle lidt med flydespartel hist og her, så skal der ikke noget lyddæmpende under klikgulvet 

Mvh. Christian M
 

Mange tak for jeres gode råd. Det er meget muligt at jeg vil hyre noget hjælp til det betondæk. Det er første gang jeg skal lave det, så det er helt rigtigt at jeg er lidt i vildrede. Rigtig god ide med Eps isolering, det vil jeg benytte.

Mvh Jonas
Hej igen.

Jeg kom lige til at nævne, at der ikke skal noget lyddæmpende under klikgulvet. Dette er ikke korrekt.
Nogle gulve har lyddæmpende materiale påsat i form af et lah gummi under (Sådan et gulv har jeg i huset, derfor jeg ikke lige tænkte mere over det) 
Køber du et gulv uden dette, så skal du købe noget underlag til dette. Det virker også som dampspær, så her skal du undgå at lægge en dampspær.
Eksempel, men der er mange forskellige mærker rundt omkring: https://www.jemogfix.dk/gulvunderlag-2-mm/4144/9041577/

Hvad angår at få hjælp til betonen, det skal du uden tvivl. Du har kun ét forsøg, og når først flydebetonen kommer (hvis du vælger dette), så skal der være styr på hvad der skal ske.
Jeg hyrede en bekendt til at stå for betonen, og så skulle jeg og en ven bare skovle betonen rundt. Det tog Ca 1,5 time fra betonen kom, til vi var færdige og havde rengjort redskaberne. Ca 60 m2. 

Mvh. Christian M
 

Hej Christian. Ja du har ret. Jeg må hyre nogle til at hjælpe mig med betonen. Det vil være uoverskueligt tosset hvis jeg står med et skævt betongulv efterfølgende. Jeg havde egentligt tænkt mig at lade være med at benytte flydebeton, men vælge en fast beton og via galvaniserede stålrør rette betonen af. Jeg har aldrig arbejdet med beton og chancen for at jeg gør det forkert er nok for stor til at jeg bør kaste mig ud i det.  
At støbe beton i hånden uden at have erfaring med dette, er en større opgave.

Jeg tænker helt klart at det kan betale sig at hyre en med forstand på det.
Og så skal du så overveje, om det er billigst med flydebeton eller håndstøbning. 

Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også