Muligvis skimmelsvampe

Hej,
Jeg er igang med at rive savsmuldstapetet af væggen i et værelse og ser, da jeg får det yderste lag papir af væggen( det der ikke er klister på), noget mørkt / sort over panelet på det lag papir af tapetet der sidder tilbage. Det mørke sidder i savsmuldet i tapetet, så det ser ud som mørke prikker. Jeg prøvede at skrabe det mørke af og så var der ikke noget mørkt tilbage at se i pudset bagved. Man kunne heller ikke se det mørke igennem tapetet. Der er badezone på den anden side af væggen.
Det stykke af væggen hvor skimlen er har været spartlet for nogle år siden.Derfor at væggen, pudsen ser lidt lysere ud til venstre for det mørke område. 
Kan i vurdere ud fra billederne herunder og min beskrivelse om det er skimmel?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten har der stået et skab eller en seng og spærret for udluftning, eller også har du et problem med udsivende vand fra rummet ved siden af. Feks dårlige fuger mellem gulv og væg, kan få badevand til at stige op i skillevæggen.

 

uldal skrev den 02-10-2019 21:05:32

Enten har der stået et skab eller en seng og spærret for udluftning, eller også har du et problem med udsivende vand fra rummet ved siden af. Feks dårlige fuger mellem gulv og væg, kan få badevand til at stige op i skillevæggen.

Der har ikke stået noget op af væggen. Så eneste årsag kan være fugerne i badeværelset.
Men hvis det er skimmel hvorfor kan det så ikke ses når man fjerner papiret? 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Prøv at tage fodpanelet af og se hvordan det ser ud på bagsiden.
Jacobn skrev den 02-10-2019 21:50:33

Prøv at tage fodpanelet af og se hvordan det ser ud på bagsiden.

 Det vil jeg prøve. 

Michaels67 skrev den 02-10-2019 21:51:49

 Det vil jeg prøve. 

 Der er intet at se på bagsiden af panelet... 

Det er mystisk. Kan jeg selv lave en måling af om der er fugt i væggen? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skimlen lever netop på organiske materialer og primært på organiske overflader. Derfor er der ikke noget omme bag ved. Det kan være gammel skimmel som er udtørret og så tapetseret over.

Ja du kan købe en fugtmåler og måle fugtigheden i muren. Skimmel kan opstå ved luftfugtigheder på min. 75%.
LINK (gratis fragt)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 06-10-2019 07:32:34

Skimlen lever netop på organiske materialer og primært på organiske overflader. Derfor er der ikke noget omme bag ved. Det kan være gammel skimmel som er udtørret og så tapetseret over.

Ja du kan købe en fugtmåler og måle fugtigheden i muren. Skimmel kan opstå ved luftfugtigheder på min. 75%.
LINK (gratis fragt)

 Mange tak for dit svar. 

Det skimmel der er sidder i det eneste lag tapet der er på væggen. Så det må jo være kommet efter at der er tapetseret.
Hvor præcis er sådan en fugtmåler? 
Er der ikke lavet våderums sikring af gulv / vægge på den anden side. Vi er ved at skulle hive vores fliser af, de har godt nok ændret en del i deres regler, vi skal stort set våde rum sikre hele vores badeværelse.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Godt du spurgte, for jeg har googlet mig frem til at den måler jeg linker til "kun" kan måle op til 30-50% i beton og træ, og jeg har ikke kunne finde nogen toleranceværdi på den.

Måske der er andre i forummet som har erfaringer med egen fugtighedsmåler. Jeg har heldigvis ikke haft behov for at erhverve mig sådan en endnu. Og jeg kender ikke til grænseværdier for fugt i beton/mur ift hvad der er almindeligt og hvad der er bekymrende.

Men den skimmel du ser på tapetet kan godt være kommet udelukkende af rummets daværende eventuelle høje luftfugtighed, selv om muren måske har været tør. Så du kan starte med at købe en luftfugtighedsmåler til at måle rummets luftfugtighed.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja måske jeg skal lade være at male fanden på væggen. Jeg kunne jo rense væggen hvor skimlen sidder, og sætte filt op som jeg har planlagt og se om der kommer skimmel igen.
Det er en gasbeton væg, så der er vel ikke rigtig noget der tager skade af Skimlen, udover at det selvfølgelig er sundhedsfarligt. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også