Afsluttende lag i vindueslysning

Jeg er ved at lave en buet vindueslysning hvor jeg dels har et vindue med runde hjørner (radius ca 400mm.) og hvor lysningen stiger ind i rummet.
Jeg laver strukturen i 4mm krydsfiner skåret i 10cm brede baner (så jeg kan styre twistet og skrue dem op mod forskallingen.
Det fungerer vumiddelbart fint men jeg har lidt ujævnhed mellem banerne som jeg gerne vil skjule ordentligt.
Nogen der kan forslå en løsning til et afsluttende lag. Har overvejet endnu et lag finer måske endnu tyndere og bredere eller et lag glasfiberdug limet med polyester - men er i tvivl om det kan hænge og hærde.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en "lumsk " konstruktion. Uanset om du lægger et nyt lag finer, så kommer der problemer da det skal skæres meget underlig for at det kan passe ind.
Du kan godt lægge polyester måtter på og stryge med polyester, det er det samme som at lave en båd eller anden mærkværdig form.
Når du er færdig med første lag kryds finer kan du måske spartle det op og male hvis underlaget er stabilt nok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er bange for at strimlerne ikke er stive nok til ikke at revne når der er spartlet, og at der måske fandtes en løsning jeg ikke havde tænkt på. Første forsøg var med wedi plade men det kan ikke dobbeltkrummes / twistes.
Tror du (Erik) at en glasfiber dug kan hænge i polyestermassen?
Jeg lægger et par billeder op af processen hvis andre skulle havne med samme udfordring. Jeg har overvejet en form og så forme våd gips men jeger udfordret af et spær inde i vindueslysningen.
Her er det en 28cm bane som er sat op, krydsfineren skal bare hænge en halv times tid så er den medgørlig. Alle afskæringer laves med fein cutter når pladen hænger i skruer - det er umuligt (for mig i hvert fald) at måle rigtigt.
Fermacel fibergips kan bues over en form, når det er gennemvådt. Så det var vel et forsøg værd du har jo formen, og skruefast oven i købet.
Helt vådt over en dags tid i en " vandpyt " eller et stykke dampspærre med op bukkede kanter. og så skrues det op i din Bue. Når der er gået en uges tid er det tørt og vil holde formen. Så kan du strege op i forhold til vindues kanten og afmontere den inderste medens der saves.
Jeg har aldrig prøvet men det er beskrevet i fermacel monterings anvisning. Jeg arbejder netop med fermacel i disse dage. Så jeg kunne godt smide en rest stykke i en vandpyt og se hvordan det opfører sig. Jeg har godt nok kun 12,35 mm
Vælg det tyndeste der kan købes. og i størrelse 90 x120 cm så det er håndterbart.
Bliver det nemt ? ? NEJ
Kunne denne bjælke ikke undværes ved at lave udveksling højere oppe ? Ved godt at det lige er sent nok nu når der er isoleret og monteret dampspærre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tømreren der lavede spærarbejdet foreslog også at fjerne det spær men det ligger an på en gammel vognport og støtter den så jeg sagde letsindigt “jeg bygger udenom den”.
Jeg har læst fermacells vejledning men har aldrig rodet med våd gips / fermacell. Uanset så bliver det nok sværere at lave en at lave et ekstra lag finer - men tak for buddet.
Knauf har noget der hedder flexboard. Måske det var noget?
http://www.knauf.dk/prof/systemer/buede-vaegge.html
Annonce
Jeg har også kigget på flexboard men opgav, dels at fordi mit vindueshul vil give nogle besværlige skæringer, dels fordi jeg blev advaret om at den også kan knække når man står og mingelerer med det.
Okay. Jeg mindes at have læst et sted at man også kan bygge buer med wedi plader, måske det var noget så? 
Jeg har prøvet med en tynd wedi plade (første forsøg) men så snart den krummer på 2 leder går det galt.
Jeg tror en wedi er super til en enkeltkrum overflade - jeg skar den halvt igennem for hver ca. 8 centimeter på tværs af den primære bukkeretning med en dyksav og prøvede at montere den, men spændingerne gjorde at bagsidens lag knækkede.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også