Lysdæmpter til 1500 watt pære

Hej alle. Jeg har fået fingrene i en gammel stor el-pære på intet mindre end 1500 watt. Vil gætte på, at den har været brugt som gadebelysning for ca. 50 år siden. Det er en heftig gut, men flot.

Jeg er usikker på om den virker og har to spørgsmål.
1) Ser i nogen risiko ved bare at sætte strøm til den og se hvad der sker? Udover en evt. død sikring eller HFI-relæ klikker fra kan der vel ikke ske noget?

2) Kan man få en lysdæmper, som kan dæmpe fra så høj watt? Så vidt jeg kan se, er en alm billig lysdæmper fra et byggemarked kun egnet op til ca. 300 watt. Hvordan kan jeg skaffe en lysdæmper til pæren?

Mange tak! MVH
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Cristoffer.
Velkommen til LDS.
Hvis du sikrer dig at din fatning er til 10A, du har sørget for det er begrænset hvor meget andet der er tændt på den sikring du tænder pæren på, og at ledningerne du bruger til fatningen er mindst 1.5mm², så skulle det være OK at tænde den kortvarigt.

Skal den være tændt lang tid ad gangen, skal du have fat i noget varme tolerent kabel, til mindst 90°C, og gerne 120°C, samt sikrer dig at lampen du sætter pæren i, kan klare varme belastningen (er der ikke ret mange der kan).

Tænk på, at den éne el-pærer leverer varme næsten lige så kraftig som din el-kedel! De store el-kedler leverer typisk 2000W varme, så det kræver sit at kunne holde el-pæren afkølet!

Ang. lys-dæmper, tvivler jeg på at du "bare lige" finder en til 1500W.

 

Først velkommen til  
Du skriver gammel pære på 1500 w...
Hvilken sokkel har pæren ? E40 eller E27? tag feks et billede af skriften på selve pæren.
Nogle gamle damplamper/kviksølv lamper til feks gadebelysning kræver en "starterenhed" for at kunne virke.
Med hensyn til dæmpning, så findes der en dæmper til max 1400w, men det er ikke lav-det-selv arbejde at installere en sådan svend, og prisen gør nok også at det nok ikke bliver tilfældet for dig  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skal have en goliath porcelæns fatning E 40 , den generer jo lige så meget varme som en stor el ovn , og jo man  kan godt få så store lysdæmpere 1200 W
1500 W , det har jeg monteret inde på Christiansborg til at dæmpe og styre de meget store krystallysekroner , men om de stadig fås ved jeg ikke.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Endelig ikke tilslutte den før du har vist et billed af kalorius. Eller på anden måde sikret dig at det er en almindelig pære.
en kviksølv halogen eller en jod natrium lampe tåler ikke direkte 230 v i 1/2 sekund

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis