Lyde fra loftet

Hej,Vi har i nat haft besøg. Gnave lyde der kradsede i loftet. Vi har lige fået nyt dampspærrer og gipsloft, så er bange for at den har ødelagt det.

Vi har en utæthed omkring skorstenen som skal fixes.
Derudover er en kloakmester igang med at udskifte den ene brønd samt sandfangst.lige nu har han gravet alt op og der står helt åbent. Mon den kan kravle ind den vej? Se billede. Der er umiddelbart ikke nogen rør ind mod huset
Jeg læste lidt på det og fandt et råd om at tænde lyset i loftet, hvilket hjalp.

Hvad kan det være og hvordan griber man an? Er førstegangs husejer og ved ikke meget endnu, så hvad gør jeg nu? Skadedyrsbekæmper? Kan jeg gøre noget selv?

Tak på forhånd
Tozo
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal selvfølgelig starte med at forsøge at finde ud af, hvad det er der bor på loftet.

Har du været der oppe og kigge? Hvad så du?


Mvh. Christian M
 

Du kan starte med at sætte musefælde derop. Den kan lades med f.eks. en rosin. Det er netop sæson for at musene søger ind i huse. Du kan samtidig strø noget mel ud på et felt på gangbroen eventuel på et stykke pap. Så kan du måske se spor i det og på den måde identificere kræet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mus larmer ikke så meget, så hvis du tydeligt kunne hører lyde fra loftet, tyder det på rotter. De søger også indendørs når temperturen falder.

Sæt rottefælder op smurt med lidt nutella. Derudover vil jeg anbefale du tøjrer fælderne med et stykke wire til noget solidt.

Angående rotter: Du kan ikke hurtigt nok iværksætte udrydelsen. Bæsterne kan på kort tid anrette omfattende ødelæggelser.

Rottefælder i metal kan købes billigt hos Onkel Harald - køb rigeligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi slap af med dem på loftet, ved at bore et ø75 mm hul i et låg fra en 10 l malingsspand. Jeg snittede fra kanten ind til hullet og krængede det rundt om nedløbsrøret. Det er 4 år siden og ingen besøg. Rotter kravler op mellem væg og rør. Men det kan være en mår hos dig!

 

En mår bumler rundt og lyder meget voldsomt.. mus kan man godt høre når de kradser og gnaver.. rotter har jeg ikke viden om.. men ja - køb en 2-3 musefælder med det samme og så er der måske gevinst imorgen.. 
Annonce
uldal skrev den 02-10-2019 09:29:46

Vi slap af med dem på loftet, ved at bore et ø75 mm hul i et låg fra en 10 l malingsspand. Jeg snittede fra kanten ind til hullet og krængede det rundt om nedløbsrøret. Det er 4 år siden og ingen besøg. Rotter kravler op mellem væg og rør. Men det kan være en mår hos dig!

Hej,

Du brugte kun låget uden spanden? Altså du lukkede for nedløbsrøret ved at lave en form for rist?

Hvor ligger den nedløbsrør? Er det fordi at der er en rør fra tag til kloak?

Beklager, men er ret uvidende.

 

På billedet er der et beslag på muren. Det er holder til nedløbsrør. Den ar afmonteret lige nu på grund af reparationen. Men der er en eller 2 mere på dit hus på den anden side.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, hvad skal jeg så med disse rør udvendigt? Det er primært vand fra taget, ikk?
Nedløbsrør er til vand fra taget. Men få nu identificeret dyret inden du gør alt muligt andet.
Både muse og rottefælder bør fastgøres lidt, da det er træls at lede efter dem alle mulige steder hvis ikke dyret dør med det samme. På arbejde har jeg fundet mus i en fælde i et helt andet rum end den var sat i. Det piner mig i grunden noget at den ikke døde på stedet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-10-2019 19:53:28

Nedløbsrør er til vand fra taget. Men få nu identificeret dyret inden du gør alt muligt andet.
Både muse og rottefælder bør fastgøres lidt, da det er træls at lede efter dem alle mulige steder hvis ikke dyret dør med det samme. På arbejde har jeg fundet mus i en fælde i et helt andet rum end den var sat i. Det piner mig i grunden noget at den ikke døde på stedet.

 Tak for tippet

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også