Lyde fra loftet

Hej,Vi har i nat haft besøg. Gnave lyde der kradsede i loftet. Vi har lige fået nyt dampspærrer og gipsloft, så er bange for at den har ødelagt det.

Vi har en utæthed omkring skorstenen som skal fixes.
Derudover er en kloakmester igang med at udskifte den ene brønd samt sandfangst.lige nu har han gravet alt op og der står helt åbent. Mon den kan kravle ind den vej? Se billede. Der er umiddelbart ikke nogen rør ind mod huset
Jeg læste lidt på det og fandt et råd om at tænde lyset i loftet, hvilket hjalp.

Hvad kan det være og hvordan griber man an? Er førstegangs husejer og ved ikke meget endnu, så hvad gør jeg nu? Skadedyrsbekæmper? Kan jeg gøre noget selv?

Tak på forhånd
Tozo
Hej,Vi har i nat haft besøg. Gnave lyde der... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har et vildt kamera som automatisk tager billeder kan du også sætte det op. Vil fange gæsten så snar den viser sig og så kan du afgøre hvad det er.
Google evt muselort og rottelort for billeder. Ligner let alm skidt, men kan give et godt praj om hvad for en af dem der har været forbi.
Slutteligt, hvis du kan finde noget de har bidt i kan det også giver et praj. Læg evt billeder op til hjælp herinde.
Husk, alene på mistanke om rotter indenfor kontakter du kommunen. Servicen er som regel gratis ( pr skatten)
ev elmand skrev den 02-10-2019 19:53:28

Nedløbsrør er til vand fra taget. Men få nu identificeret dyret inden du gør alt muligt andet.
Både muse og rottefælder bør fastgøres lidt, da det er træls at lede efter dem alle mulige steder hvis ikke dyret dør med det samme. På arbejde har jeg fundet mus i en fælde i et helt andet rum end den var sat i. Det piner mig i grunden noget at den ikke døde på stedet.

 Prøver mig af med rosin i nat. Er der noget bedre?

Ahh har lige set din besked. Det prøver jeg
Mørk chokolade virker også. Plejer at binde det med ståltråd fast til trædepladen og så skal du stille udløseren hårfint.
Jeg har erfaring med at bæsterne formår at slikke rosinerne afuden atgå i fælden
Annonce
Silas skrev den 02-10-2019 20:38:16

De her fælder har jeg haft succes med - der er smæk på og tager både mus og rotter. Som før skrevet, husk at tøjre dem OG at bruge plastichanfsker hvis du fanger en rotte

https://skadedyrshop.dk/rottefaelde-quick-snap-proff.html

https://skadedyrshop.dk/lokkemiddel-nara-lure-vanilla.html

 Så er disse også bestilt. Takker

Spandelåget er brugt som krave rundt om nedløbsrøret. Rotten kan ikke kravle udenom. Før i tiden brugte man samme metode på skibe ved kaj, hvor rotterne løb ud af fortøjn8ngen.

 

Spild ikke tiden med at identificerer bæsterne. Indled bekæmpelsen med det samme inden skaderne opstår. Det kan kraftigt tilrådes at gå ud fra worst case senario.

Rottefælden i metal fra Onkel Harald til en flad 20'er pr. stk. har jeg brugt med succes i årevis - resten tager inspektøren sig af. De har den fordel, at de kan finjusteres på samme måde som at file aftrækket på en jagtriffel. De er billige, og kan kasseres når de udtjente.

Sæt gerne 8 - 10 fælder hvor du har mistanke om at rotter færdes. De går altid langs skjulesteder og ly langs mure og lignende, så opsætning på åbne stykker har ingen virkning.

Sørg for at lokkemidlet sidder godt fast, da bæsterne kan snuppe lækkerierne uden at udløse fælden. Det kan også tilrådes at bruge forskellig lokkemidler på de forskellige fælder da rotter er snu.

Når der er gevinst, er det en god ide at skolde fælden i kogende vand for at fjerne fært inden den sættes op på ny. Sæt ikke fælden på samme sted hvor der har været gevinst, men flyt den lidt - bare en halv meter øger chancen markant for gevinst.

Afværgeforanstaltninger er udmærket, men en død rotte tæller mere i regnskabet, så smækfælder der dræber og en god hund der piller motoren ud af bæsterne er vejen frem.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også