Jeg mangler en læremester -

Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at få noget mere erfaring indenfor håndværk og træarbejde fx med
at bygge ting, sætte lamper op, forstå hvordan man bygger et simpelt skur og senere hus, arbejde mere med værktøj osv. Jeger 32 år, og har ikke helt kunne finde min vej, jeg har altid haft en akademisk tilgang til de fleste ting, men det virker ikke altid for mig.
Hvordan har i lært det i har lært? Har i haft en lærermester? Tror i det er noget man kan søge eller bør man tage en uddannelse indenfor VVS, håndværk eller noget i den stil? Jeg har ingen penge til materialer så jeg tænker vejen frem er at hjælpe andre? 

Jeg lærer godt ved at kaste mig ud i projekter og forstå simple ting først
Fx bygge en kasse, forstå hængsler, lige pt reparere et skab med dyvler :P
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Lysten (og den økonomiske virkelighed) driver værket".  

Kast dig ud i det uden unødvendige bekymringer og akademiske blokeringer. Få eksempelvis inspiration af de projekter der er præsenteret her på sitet.

Jeg fik i sommers et bjerg engangspaller gratis. Det kom der meget ud af udover forskalling som var formålet.

Håndværk er ikke raketvidenskab, og fejltagelserne kan brændeovnen tage sig af.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Altså kan YouTubes i dag.
Jeg er tidligere uddannet tømrer, hvilket gør at jeg kan en del håndværk. Jeg købte et hus sidste år, som nu har fået en stor renovering. Har lært en hel del nye ting, herunder at pudse og murer vægge. Dette har jeg gjort ved at bruge YouTube inden, og så ellers bare kaste mig ud i det.

Selvfølgelig får man også et godt syn på tingene og løsningerne, når man har en håndværksmæssiguddannelse. Men prøv dig frem 

Mvh. Christian M
 

AKjeldsen skrev den 02-10-2019 06:42:58

Jeg har lært meget ved at kaste mig ud i det og læse en del på forhånd.

Hvor i landet er du fra?

Jeg kan også godt lide at læse om det eller se videoer og sætte mig ind i hvordan man gør tingen ordentligt og så mangler jeg bare lige at kunne udføre dem, og nok en der går op i sit fag. Men sådan har jeg det nok med de fleste ting jeg laver, det er fedt at kunne sit kram. Jeg elsker at lave ting, jeg mangler bare nogen der er motiveret til at gøre det. Ikke en der siger "det holder sikkert fint med lidt gaffa-tape, lad os drikke en øl" eller "vi tager det som det kommer så skal det hele nok gå", så vil jeg hellere sætte mig lidt ind i tingene først og så prøve det igen og igen og leget lidt med det derefter.
Jeg er fra Aarhus.
Det er rigtigt fedt at se en masse på youtube, dog skal man huske på at det er en redigeret virkelighed der vises der. Man kan få mange fif, og gode ideer, som man så selv kan kaste sig over.

Det bedste du kan gøre er at starte i det små. Prøv at skille en lampe ad og sæt den samme igen. Lav en simpel hylde og hæng den op. Og efterhånden som du får egen erfaring stiger ambitionsniveauet naturligt. Men det vigtige er at ikke sætte baren for højt til at starte med, og så lære af sine fejl.
Alle lav-det-selv håndværkere har begået fejl, og dem der siger de ikke begik fejl, lyver.
Men det er også måden man skaffer sig erfaring... Når du har slået dig 3 gange over fingrene med hammeren så lærer du at flytte fingrene...Learning by doing  

Du beder jo heller ikke en mand om at løbe en maraton uden at have trænet lidt først  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
 Du har alle muligheder for at lære noget ved at spørge her på denne side. En stor del af de, der giver svar på spørgsmålene, er uddannede håndværkere. Du kan ikke lære alt ved at se en video på youtube, det er bare en anvisning på, hvordan en opgave løses. Den grundviden, du har brug for, er du nødt til at erhverve dig ved enten at have en uddannelse inden for det fag, det omhandler, eller ved at have erhvervet den nødvendige viden på anden måde. Også de der har en uddannelse, har begået fejl og lært af det. Den erfaring giver de så videre. Også du må lære tingene fra bunden, og lære af dine erfaringer. Nogen gange koster det lærepenge, men så har man lært, hvordan det ikke skulle laves.

fase
Og så lige et personligt råd til dig. Tro på det der skrives, og læg din akademiske tænkemåde lidt på hylden.
Det er håndværk med tanker bag. Og måske ikke så meget tanker i en uendelighed før håndværk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis