Er stabilgrus nødvendig under skærver?

Hejsa
Vi tænker på at få hevet nogle gamle, grimme fliser og noget græs op ude i haven, og så få lagt skærver i stedet, ovenpå en ukrudtsdug. Nogle siger at der skal lægges stabilgrus under dugen, andre mener ikke det er nødvendigt, og at vi bare kan nøjes med 5 cm skærver, da det ikke er en indkørsel plus der ikke er voldsom trafik området. Er der nogen der har erfaring med det? Det koster alligevel en del mere med stabilgrus, men man vil heller ikke have noget der skrider.

En af tankerne imod stabilgruset er at hvis man om 10-20 år gerne vil have noget andet, er det så ikke frygtelig besværligt at få stabilgruset op igen.

Håber nogen ved hvad der er nødvendigt for at det bliver pænt og holdbart. Tak på forhånd for gode råd :)
Venlig hilsen
Eva
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skærver vil meget hurtigt gnave hul i ukrudtsdugen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har skærver med ukrudstdug under i forskellige bede. Der er ingen stabilgrus under, Hvis der kun er gående trafik så er stabilgrus unødvendig. Desuden har regnvand svært ved at trække igennem. Men det kan afhjælpes ved at lave fald ud til sider.
Der er også argumenter omkring at det dæmper ukrudts vækst. Det er naturligvis rigtig, men langt den største del af det ukrudt der gror i skærver kommer som frø altså flyvende.
For 2 år siden havde jeg et bed der groede helt efter i skvalderkål. Den blev ryddet og fik så dug og skærver. Skvalder kålen kæmpede en brav kamp med stiklinger ude i kanten ( græsplæne ) men bukkede under da den ikke tåler klipning. Der kom ingen op igennem skærver,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har aldrig oplevet at der kommer hul i fiberdugen pga. skærverne, jeg bruger kraftig fiberdug og ikke den billige tynde kvalitet.
Jeg har 10 cm (eller mere) skærver i mine bede, det har jeg bedst erfaring med, med tiden ender der skidt og møg nede på fiberdugen, så der bygges et lag op, som ukrudtet kan gro i, så jo tykkere lag skærver des mindre ukrudt (min erfaring)
Jeg har lige fjernet et bed med skærver, der blev lavet i 1996, der var et pænt lag skidt i bunden, men fiberdugen var intakt, udover enkelte angreb nedefra, at rødder fra hækken.

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for de gode svar. Det lyder umiddelbart som om at en tyk fiberdug kunne klare det. Dejligt hvis der blev mindre ukrudt, og kunne man mon ikke hive noget af skidtet op i etaper ved at tage skærverne til side, hvis man orkede til den tid :)
Mon der er nogen der kan sige om det er svært at lægge fiberdug selv, her tænker jeg især på om der skal det helt store overblik til udskæring (stykket det skal være på er meget assymetrisk og går bl.a. rundt om en mur og ind i et skur)..
Tak igen, det er rigtig fint at høre forskellige erfaringer med det :)
Annonce
Fiberdugen er nem at arbejde med, især hvis det ikke blæser, laver du samlinger så lad dem overlappe, med 15-20 cm, så giver det ikke problemer.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er meget nemt at arbejde med. Har du skærver samme dag, så kan nogle bunker skærver placeret strategisk rigtig godt holde det på plads selv om der er lidt vind. Men blæser det en " pelikan " så vent lige på lidt bedre vejr. Skulle du skære forkert så på med en lap i 20 cm overstørrelse igen med en bunke skærver over med det samme.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er forskel på bede og gangarealer. Til gangarealer vil fiberdugen slides hurtigt med skærver.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har skærver i min indkørsel lagt i 10 cm og uden stabil grus eller noget under. Meget lidt ukrudt der kommer op. Det kommer faktisk kun der hvor der efterhånden kun er 3 - 4 cm skærver. Så til dit projekt så behøver du ikke noget stabilgrus under. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Igen, tusind tak for alle svarene, det er meget nyttigt og nu ved vi hvad vi skal gøre :9
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis