Hvordan kan jeg vide, om den sorte sokkel er malet med tjære?

Hej. Jeg er ved at male min gård, som er bygget i 1900. Soklen er sort og nogle steder afskallet - sådan noget fedt, sort stads. Hvordan kan jeg vide, om det er tjære/sokkelasfalt? Jeg har læst, at hvis det er tjære, skal man fortsætte med det.
Tak til jer, der evt. svarer.
Venlig hilsen, Sussi
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej Sussi. I min verden vil tjære/ asfalt ryge kraftigt hvis du brænder det, så fjern en lille plet med en spartel, læg det på et ikke brandbart underlag et stykke fra huset og tænd ild til det. I øvrigt vil jeg tro at det er tjære det er malet med, men tag evt. et billede.
Bjarne

 

Hvis det er noget sort fedtet stads, er det med stor sandsynlighed tjære/sokkelasfalt.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skallerne er hårde og tørre - men noget tykt noget...
Vedhæftede filer:
Ingen tvivl, soklen er tjæret. Fjern alt løstsiddende og så giv det en gang tjære, det købes i byggemarkedet. Jeg ville dog nok vente til næste sommer for at sikre at underlaget er tørt
God arbejdslyst, Bjarne

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Mange tak for svar. Så må jeg nok vente - selv om jeg egentlig gerne ville have det gjort før der kommer frost.
Venlig hilsen, Sussi. 
Frost udtørrer også

 

Sokkelasfalt er lettere at arbejde med når der er en god temperatur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også