Skære terrassebræt kileformet

Jeg har lagt terrasse og er nu kommet til afslutningen.
Hvordan klarer jeg at få skåret det sidste bræt på langs, så det får et ens udhæng over afslutningsstrøen? Der er brug for at save i kileform, da afstanden varierer en lille smule (10 mm). Det er mest selve opmålingen og opstregningen jeg bakser med.
Jeg vil selvfølgelig også have et lodret bræt under det yderste bræt, så det er afsluttet pænt.
Herregårdsstenene kan godt skubbes væk fra terrassen, hvis det bliver nødvendigt, og jeg tænker ikke at have afslutningsbræt (det lodrette) mellem terrasse og bed

Billede er vedlagt.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flotte terrassebrædder. Jeg ville bruge føringsskinne og dyksav, men en almindelig rundsav kan også bruges. Så ville jeg mærke op på brædtet nogle steder så det er helt klart hvor der skal saves. For at give et mere stabilt underlag skal der lægges nogle brædder ved siden af brædtet der skal saves. Derefter et brædt ovenpå som kan bruges som styr på savens ene side. Dette øverste brædt skal fastgøres til de underliggende så de ikke flytter sig under savning.
En anden løsning kunne have været at lave en udmåling inden du fastgjorde dine terrassebrædder. Havde du haft et lidt større mellemrum (ca. 0,5 mm. ekstra) mellem dine brædder, havde du helt undgået at skære en kile.

Søren O
Jeg ville vælge ens bredde hele vejen, og så lægge lidt bag den lodrette i stedet. Tror det vil give det pæneste resultat, opklodsningen bag den lodrette vil jo være helt skjult.
Jeg vi hellere brække en arm på langs end save i sidste bræt - det bliver en førsteklasses øjebæ, så jeg giver daydjay helt ret.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Djaydjays bud lyder som den afslutning der vil passe min OCD bedst :) Jeg er gået igang med at rykke herregårds stenene lidt bagud, så jeg kan få det sidste bræt ned i fuld bredde.

TAK !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis