Indregulering af Nilan CT150 anlæg

Hej

Jeg søger lidt viden om indregulering af vores ventilationsanlæg. Vi har købt et nyopført hus på 108 m2, med 1 køkken, 1 bad, 1 bryggers, 1 stue og 2 værelser. Huset er opført i 2017, og har stået tomt indtil vi overtog det for ca. 3 mdr. siden. I huset er der monteret et Nilan CT150 anlæg, og det virker som om det ikke har den store effekt på ventileringen af huset.

Det vi oplever er, at huset generelt er meget fugtigt og luften er tung. Når der kommer gæster beder de oftest om at vi åbner nogle vinduer, da luftkvaliteten er ringe.

Jeg har målt fugtigheden forskellige steder i huset, og i soveværelset har vi f.eks. 70% fugtighed og i stuen er der 66% fugtighed det meste af tiden. Dette kan bedres ved at lade anlægget køre på trin 3, og det har vi måtte gøre i lange perioder.

Jeg har beregnet at luftskiftet i huset skal være på 162 m3/t, og kan se at anlægget er indreguleret til at køre dette på trin 3. Men et Nilan CT150 anlæg kan maks. klare 175 m3/t, og derfor er anlægget sat til at køre i trin 2, hvor ventileringen er på 116 m3/t. Det svarer til det min. luftskifte der skal være jf. BR2015.

I vores købsaftale står der, at anlægget er et Nilan Comfort 300, og det er også det som energimærket er udarbejdet efter. Men det er en fejl oplyser bygherre, og afviser at det nuværende anlæg i huset er forkert. Faktisk siger de, at et Comfort 300 anlæg vil være alt for stort til huset, og derfor vil tørre det så meget ud, at vi ikke kan bo her 4 mdr. om året.

Jeg synes det er svært at blive klog på, så er der nogen der kan forklare hvorfor:

1. Hvorfor indregulere anlægget på trin 3, og derefter sætte det ned på trin 2? Anlægget kommer jo aldrig til at køre på trin 3, medmindre man gør noget aktivt.
2. Hvis anlægget skal køre på trin 3 hele tiden ( 79% af dets kapacitet ) vil det vel alt andet lige forringe levetiden på anlægget.
3. Er det korrekt at et Comfort 300 anlæg er så stort, at det vil udtørre huset om vinteren? Det kan vel også sættes til at køre langsommere når det er koldt?

Håber der er en der ved lidt om dette, som kan hjælpe os videre.

/Claus.

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange m2 er stuen og værelserne og er der en gang/entre etc som indgår som opholdsrum? Så vil jeg prøve at regne en luftmængde ud.

1. Det lyder som en fejl. Som du selv er inde på er normal drift trin 2. Du kan jo blot indstille hastigheden på trin 2 til 79% så du ikke skal gøre noget manuelt.

2. Hvis anlægget kan klare 175m3 og du har brug for 162m3, så vil anlægget køre med de høje omdrejninger for at yde det du vil have den til at levere af luftmængde. Men jeg kan se at billigventilation skriver at den max anbefalede luftmængde er 125m3 på det anlæg selv om den kan klare 175m3 (ved 100% hastighed). Så der tales for og imod om anlægget er stort nok. Jo flere omdrejninger jo mere slid, sådan er det. Men mon ikke kvaliteten er dimensioneret efter det. Du skulle nok have haft et CT200 i stedet for.

3. Luftfugtigheden kan komme langt ned jo større luftskifte der er. Men et CT300 kan godt indreguleres til at passe til et mindre hus så der er et passende luftskifte. Det er ikke noget problem. Det er forskelligt hvor stor luftfugtighed man trives i, men jeg vil mene de fleste ønsker 50-55%.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hold dig til købsaftalen, i henhold til Nilan Comfort 300.

Det er noget forbande vrøvl når bygherre/sælger siger at Nilan Comfort 300 anlæg vil udtørrer huset! I min optik i den grad en malplaceret undskyldning!

Det er det samme som at sige at man får mindre fartbøder, f.eks. på landevej med max 80 Km/h, ved kørsel i en mindre bil, frem for en større.

Mig bekendt er det normalt at indregulerer, den dimensioneret mængde, i dit tilfælde 162 m3/h, efter trin 3. De 162 m3/h forudsætter et luftskiftet på 0,5 gange i timen.

Nilan anlæg kan indstilles til at stoppe, når luftfugtigheden kommer ned på et givet niveau. Derfor vrøvler bygherre/sælger også.

Alt andet lige vil Nilan Comfort 300 anlæg bruge mindre strøm end Nilan CT150 anlæg, samt Nilan Comfort 300 anlæg vil have højere virkningsgrad, pga. større varmeveksler.

Hvad siger indreguleringsrapporten?
Må vi se indreguleringsrapporten?

Noget helt andet er rør dim for Nilan CT150/CT200, med afgang på Ø125. Det giver lufthastighed på 3,67 m/s. Hvorimod Nilan Comfort 300 anlæg, med rørafgang på Ø160, som kun giver en lufthastighed på 2,24 m/s. Højere lufthastighed højere energiforbrug, samt mere støj.
Bygherre/sælger har formentlig, "snydt på vægten" ved at installere mindre anlæg og mindre rør dim. 

Tak for jeres gode indspark. Jeg har selv samme bekymring, at bygherre har snydt på vægten ved at sætte et mindre anlæg op.

Svar på jeres spørgsmål:

1. Antal m2:
Køkken - 9 m2
Stue - 45 m2
Soveværelse - 11 m2
Værelse - 9 m2
Bryggers - 10 m2
Toilet - 5 m2

2. Billede af indreguleringsrapporten:
I min optik er der for stor forskel, i indreguleringsrapporten, mellem indblæsning på 150 m3
og udsugningen på 162 m3. Indblæsningen burde være ca 10 m3 højere.

Er der ikke mere for/på indreguleringsrapport vedr. f.eks. navn på hvem der har lavet den, samt dato for udførslen?

Når huset har stået tomt i ca 2 år, kan der stadig være fugt fra byggeperioden, såfremt det har stået uden udluftning.
Med den høje luftfugtighed burde anlægget selv gå op i hastighed, så luftfugtigheden falder, såfremt det er indstillet korrekt.
Når vi går i bad, går vort Nilan anlæg selv op i Trin-3 hastighed, og går først ned på Trin 1, når luftfugtigheden er faldet til det indstillet niveau.

Gad vide om der også er "snydt på vægten" med indreguleringen.!?
Hvor i landsdelen ligger dit hus?
Hvad styring har du til anlægget?

Der findes 2 typer, for CT150, i henhold til Nilan hjemmeside:
CTS 150 Styring, ( en billigere udgave i forhold til CTS 602 styring.)
CTS 602 Styring, en mere avanceret styring i forhold til CTS 150 styring, CTS 602 har bl.a. uge program.

For Nilan Comfort CT 300 er Styringen CTS 602 standard.
Såfremt du kun har styring CTS 150, er det en klokke klar "snyd på vægten"

Prøv evt. at læse på Nilans hjemmeside, www.Nilan.dk

Annonce
Det er en CTS602 styring vi har. Så det burde være ok.

Der er navn osv. på indreguleringsrapporten, og den er udarbejdet i november 2017. Det er et firma med et godt ry, der har udarbejdet den, men det er også dem der har projekteret anlægget. Når jeg kun har taget et billede af selve dataene, så er det fordi jeg ikke ønsker at hænge nogen ud.

Omkring fugtmåleren, så er jeg blevet oplyst om, at på vores anlæg fungerer det på den måde, at anlægget går op på trin 4, når der kommer en pludselig stigning i fugtniveauet - f.eks når vi går i bad. Sker stigningen langsomt, stiger omdrejningerne på anlægget ikke, heller ikke selvom fugten stiger til 80% eller mere. Så på vores anlæg kommer trin 3 aldrig i gang af sig selv, kun hvis jeg manuelt sætter anlægget på trin 3. Det er også derfor at jeg undrer mig over, at man indregulerer anlægget på et trin der aldrig kommer i brug.
Luftskifte Ifølge BR15-18:

Opvarmet arealer: 0,3L/ sek pr. m2.

Derudover krav om at luftmængde kan forøges til (Uagtet af rummenes størrelse): 
Køkken: 15 L/sek. Dvs 54 m3/t.
Bad: 20L/sek. Dvs 72 m3/t.
Toilet og bryggers: Hver 10 L/sek. Dvs 36 m3/t.

I dit tilfælde Ialt 162 m3 udsugning i timen ved forøget luftmængde.

Ud fra dine oplysninger skal det samlede luftskifte i opholdsrum være:
Stue (45x0,3x3,6) 48,6 m3/t.
Soveværelse (11x0,3x3,6) 11,88 m3/t.
Værelse (9x0,3x3,6) 9,72 m3/t.
Ialt 70,2 m3/t.

Resten (116,64 - 70,2) 46 m3/t passer med de m2 som køkken, bad, bryggers optager (43 m2 x 0,3 x 3,6 = 46 m3/t) når der ikke er behov for forøget luftmængde.

Ved normal udskiftning af luft (dvs hvor der ikke er behov for forøget luftmængde):
108 m2 x 0,3 x 3,6: 116,64 m3/t.

Jeg kan dog ikke læse noget om i BR om hvornår der er behov for forøget luftmængde. Der står blot at luften skal udskiftes 0,3 L/sek pr. m2 i opvarmede rum, men med mulighed for forøget luftmængde i køkken, bad, toilet, bryggers og kælder. 

Så ud fra den oplysning skal trin 3 bruges når i laver mad eller er er i bad. Ellers skal trin 2 bruges.

Men der står i samme afsnit desuden: “Boliger anses normalt for at være benyttet døgnet rundt.” 
Om det betyder at der døgnet rundt skal udskiftes forøget luftmængde er jeg faktisk i tvivl om. Men jeg tror det.

Ud fra den oplysning skal anlægget køre på trin 3 døgnet rundt.

Kravet om forøget luftmængde vil betyde at der i opholdsrum (stue/alrum, soveværelse og værelse) vil være en større udskiftning end kravet lyder. Det er helt almindeligt da der skal være balance imellem ind og ud. Så som du kan aflæse i rapporten udskiftes der ca. 3 gange så meget luft på dine 2 værelser end der rigtigt skal. 

Det ser også ud til at udskiftningen i stue (alrum) er større end den skal være, idet 45 m2 skal have en udskiftning på 48,6 m3/t men ifølge rapporten er den 60 m3/t. (dog er selve køkkenets udsugning lidt lavere end den skal være ved forøget luftmængde).

Hvis jeg stod i samme situation, ville jeg forsøge at kræve at få et CT300 anlæg som kontrakten foreskriver. Men da BR er opfyldt med et CT150 vil det tale for at det er en fejl hvad der står i kontrakten. Men så igen: er det din fejl at nogen har defineret anlægget ved størrelse i stedet for at skrive “et aggregat som opfylder kravene i BR15-18 om luftskifte”

Det var vidst hvad jeg havde af bidrag. Så lader jeg det være op til dig selv at konkludere andet eller yderligere.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
1000 tak for dit grundige svar, Christian!
Også 1000 tak til dig, GSH - for at bruge din tid på at hjælpe med dette.

Jeg vil nu forsøge at få et Nilan comfort 300 anlæg, som også var det anlæg vi aftalte i købsaftalen.
BR definerer jo som du nok ved, ikke på luftfugtighed, men blot hvad luftskiftet skal være. Kravene til luftskiftet er bestemt ud fra byggeriets andre krav i BR. Noget kunne tyde på, at der er en ubalance hvis dit anlæg ved forøget luftmængde ikke kan holde luftfugtigheden nede i dit hus. Så kommer fugten fra beboernes damp og brug eller kommer fugten fra bygningsdele.

Jeg har i skrivende stund 53% relativ luftfugtighed.

Hvad temperaturer kører du med almindeligvis?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har sat vores temperatur til 22 grader, og det er først i dag gulvvarmen er gået i gang.

Vi kan godt få fugtigheden nedad, men det kræver at vi sætter anlægget til trin 3 manuelt. Hvis det kører på trin 2, som det vel burde?, så stiger fugtigheden igen.  
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis