Forklaring af "Minishunt" til gulvvarme

Hej 
I forbindelse med renovering af badeværelset har jeg fået etableret nyt gulvvarme som kører via denne Roth Minishunt med trådløs styring:
http://www.roth-nordic.dk/dk/files/005%20-%20Roth-Nordic/Minishunt_Installation.pdf
Jeg er dog ikke helt klar over hvordan den fungerer.

1: Er der tale om et helt lukket system - eller kører den sammen med mit centralvarmeanlæg?
2. Selvom jeg slukker for den trådløse termostat så kører pumpen stadig - er det meningen? Skal den køre konstant?
3. Jeg har en ide om at den hele tiden cirkulerer det samme vand rundt i gulvvarmerørene på badeværelset og så løbende blander det med vandet fra mit centralvarmeanlæg hvis det bliver for koldt.. Er det korrekt?
4. Hvorfor kører gulvvarmen ikke bare direkte på mit centralvarmeanlæg - hvad er fordelen ved minishunten?

På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1
det deler naturligvis vand med dit central varme anlæg, selve shunten styrer sig selv.
2, der burde være mulighed for at den kan slukke sammen med thermostaten, men det er nok en energi pumpe så den bruger ikke meget strøm
3. ja det er korrekt.
4 Det er fordi at dit centralvarme laver ca. 60 grader varmt vand. det vil føles ubehageligt i gulvet, og give ujævn varmefordelig. shunten sørger for at holde knap 30 grader i hele gulvet, så det er behagelig og med jævn varme over hele gulvet
Mange tak for svarene.
Et par yderligere spørgsmål:

1. Hvis jeg en dag får behov for at tømme vandet ud af centralvarmesystemet, eks. for udskiftning af radiatorer eller ventiler, skal jeg så tage særlige forholdsregler i forhold til minishunten?
Jeg forestiller mig at den skal slukkes helt, men bliver vandet også tømt ud af dennes gulvvarmesystem når det tømmes fra resten af anlæget?

2. En sjælden gang er det nødvendigt at fylde ekstra vand på centralvarmesystemet. Hvordan påvirker dette gulvarmeshunten? Skal den slukkes under påfyldning af vand på centralvarmeanlæget?
Hvis du tapper vand af anlægget så mister du også vandet på gulvvarme delen. HVIS der ikke er en hane på både frem og retur hvor det er tilsluttet centralvarmeanlægget. Du skal som sådan ikke gøre noget andet end at slukke pumpen. Den har ikke godt af at køre længere tid uden vand, da det er vandsmurte lejer.
Ved påfyldning skal du ikke tænke på gulvvarme kredsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis