Beslag til konstruktion på børneværelse

Jeg skal til at bygge en konstruktion til børneværelset hvor børnene kan kravle op og ned mellem 3 plateauer. Jeg er dog lidt i tvivl om hvilke beslag der skal bruges til at samle reglarerne.

Herover er billede af træskelettet som kommer til at bestå af 45x70mm reglarer. Dem langs væggen bliver skruet fast med skruer og rawplugs (væg er gasbeton alle steder). Jeg er i tvivl om hvordan enden af den ene reglar skal monteres på en vægmonteret reglar. Beslag i bund, top, vinkel eller flere af disse. Gør det nogen forskel om samlingen er lavet som den ene eller anden af nedenstående billeder?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du laver dem med "half lap joint" så holder langt bedre og er næsten selv-i-vinkel  

Eller hvis det skal være rigtigt fancy, så laver du finger samlinger....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Til den konstruktion behøver du faktisk ikke beslag. Alle samlinger .kan spændes sammen med stik skruer. Altså 2 skruer hvert sted der kommer skråt bagfra. Der for bores så det er nemmere at ramme med skruen. Og husk at skruetypen skal være med et glat stykke øverst i stedet for gevind.
Hvis det er gjort fast i alle vægge og midte stolpen så mener jeg ikke du behøver den skrå, som vil tage meget plads på "hylden"
Er der ikke væg i højre side så kom med en ramme ned imod gulvet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
PinkHenrik skrev den 30-09-2019 12:00:13

Hvis du laver dem med "half lap joint" så holder langt bedre og er næsten selv-i-vinkel  

Eller hvis det skal være rigtigt fancy, så laver du finger samlinger....

Har du også en smart løsning for hvordan reglarerne monteres på stolpen? Beslag eller et tilsvarende "indhak"?

ev elmand skrev den 30-09-2019 19:23:58

Til den konstruktion behøver du faktisk ikke beslag. Alle samlinger .kan spændes sammen med stik skruer. Altså 2 skruer hvert sted der kommer skråt bagfra. Der for bores så det er nemmere at ramme med skruen. Og husk at skruetypen skal være med et glat stykke øverst i stedet for gevind.
Hvis det er gjort fast i alle vægge og midte stolpen så mener jeg ikke du behøver den skrå, som vil tage meget plads på "hylden"
Er der ikke væg i højre side så kom med en ramme ned imod gulvet.

Plateauerne er til at lege på og er 100 cm dybe, og skulle gerne kunne holde min. 100 kg. Er skruer stadig tilstrækkelige? 

De skrå lægter er til at bære en MDF plade til at rutsche/kravle på (der er en lægte til op af væggen som bare er skjult bag den første).  

Annonce
KMK skrev den 01-10-2019 09:36:59

Har du også en smart løsning for hvordan reglarerne monteres på stolpen? Beslag eller et tilsvarende "indhak"?

 Jeg ville helt sikkert bruge "indhak". Det er dog ikke sikkert at du skal være "half and half" men måske mere 70/30 eller 60/40 med det tykkeste del på den tyndere lægte.

Det er nemmere at sætte det hele sammen når du har lavet alle snittene først og stemmet ud.
Hvis det nu skal være rigtigt flot og du ikke skal male stolper/lægter, kan du smøre lim i samlingerne og sætte 2 skruer i, men ikke skrue dem helt i bund.
Når så limen er tør (typisk natten over) så skruer du skruerne ud igen, og borer hullerne op med et feks 8mm bor og banker dyvler i.
Det ser hamrende godt ud, når du har skåret dyvlerne rene og slebet..Folk tror du er en rigtig haj til det der med træbyggeri  

Tag endelig en masse billeder når du laver dit projekt og opret det som projekt herinde, så andre kan lære af diner erfaringer.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu viser du ikke lige dimension på midte stolpen, men den er tilsyneladende 100 x 100.
Vanger er 45 x 70 og du kan så lave en ende ( 20 mm lang) på vanger der er oval f.eks. 20 x 40 mm Så en tilsvarende hul ind i stolpen
Ender på vanger laver du ved at save ind hele vejen rundt, ( omhyggeligvinkelret ) 12,5 mm fra sider ( 12,5 +12,5 + 20 = 45 ) og 15 mm fra bund op top, ( 15 + 15 + 40 = 70 ) + lidt mere ved hjørner, og så med stemme jern hugge små flis af indtil det passer.
Så borer du 2 stk 20 mm huller ind i stolpe med 20 mm centerafstand. Det der sidder i sider stemmes / skæres væk. Når der er opmærket og savet omhyggelig ind så skjules små unøjagtigheder i huller og den ovale tap. Det hele gives en gang lim når det skal endelig på plads.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, jeg prøver at kaste mig over sådan nogle træsamlinger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også