Borehammer til Mursten og Beton til max 1800kr

Hej,

Jeg søger en borehammer der både kan bruges til at  at lave huller til sætte reoler op i mursstensvægge (standard bor) og betonvægge  (SDS plus bor)  til en pris på max 1800kr

Så vidt jeg har forstået bruges SDS plus bor kun til beton (især hård beton) hvor Standard bor til en borehammer er beregnet til mursten.
Hvor finder man en borehammer der kan tage både SDS plus bor samt standard bor?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Denne er et eksempel på en borepatron som passer til SDS. Findes også i nøglefri udgaver.
Makita som du tidligere har skrevet om, har udmærkede borhamre til fornuftige priser også batterimodeller.
KimK
Der findes SDS Plus bor, i hvert fald, ned til Ø4 mm.
Har ikke oplevet problemer med at bore i mursten, med SDS Plus bor, tværtimod.

Der må vist foreligge en misforståelse i at SDS Plus bor kun/fortrinsvis bruges til Beton.

I tiders morgen fik jeg også borepatron med til min Makita Borehammer, med det formål at kunne bruge mine gamle standard bor. Resultatet blev at de gamle standard bor, løbende, blev erstattet med SDS Plus bor.
Du kan bore huller i en murstensvæg med en almindelig 18v boremaskine uden slag.
Det er selvfølgelig noget andet til beton. Har du betonvægge i dit hjem da?
Jeg har af og til lånt min fars borehammer, og har brugt den til at bore huller i mursten med, jeg har bare slået slagfunktionen fra, det gik fint, og det var med SDS+ bor. Om jeg gjorde noget forkert ved jeg ikke, men det virkede.

Hvor stort er dit behov? Min far har bare en Falke Jem og Fix, den bliver brugt et par gange om året, og har pillet fliser ned i et badeværelse med en mejsel på. Den koster 700 kr. Kvaliteten er ganske vist ikke som en Makita, men opgør dit behov. Så kan du for de penge du sparer købe nogle gode bor, hvilket i min optik er klart det vigtigste. 
GSH skrev den 30-09-2019 11:12:12

Der findes SDS Plus bor, i hvert fald, ned til Ø4 mm.
Har ikke oplevet problemer med at bore i mursten, med SDS Plus bor, tværtimod.

Der må vist foreligge en misforståelse i at SDS Plus bor kun/fortrinsvis bruges til Beton.

I tiders morgen fik jeg også borepatron med til min Makita Borehammer, med det formål at kunne bruge mine gamle standard bor. Resultatet blev at de gamle standard bor, løbende, blev erstattet med SDS Plus bor.

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det, men jeg læste et sted at SDS plus var til beton og ikke mursten men jeg jeg er kun glad for at blive klogere på det :)

Så er der vel ingen fordel i at købeen SDS borehammer der både kan tage almindelig bor og SDS bor, hvis SDS bor kan det hele og sikkert holder længere? 

Renepaulsen: Tak for info dvs hvis jeg har både boremaskine (denne Makita DHP484RTJ 18V ) 
og SDS boregammer hvilken er så at anbefale til Mursten?

Jeg overvejer denne boregammer
Makita HR2470 SDS-Plus (virker vist kun med SDS bor)

Jeg kunne også gå lidt op i pris hvis det er anbefalet for en god borehammer, men den bliver for det meste brugt til Rawplugs i Betonvæg og Murstensvægge (eller hvis min boremaskine kan klare det gør jeg det nok med den)



GSH skrev den 30-09-2019 11:12:12

Der findes SDS Plus bor, i hvert fald, ned til Ø4 mm.
Har ikke oplevet problemer med at bore i mursten, med SDS Plus bor, tværtimod.

Der må vist foreligge en misforståelse i at SDS Plus bor kun/fortrinsvis bruges til Beton.

 Præcis. Man bruger bare ikke slag funktionen på maskinen når man bore i mursten.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Hvis jeg havde den Makita boremaskine hjemme hos mig selv (murstenshus), ville jeg aldrig købe borehammeren. Du kan sagtens bruge borehammeren, men med ledning osv. gider du ikke bøvle med at finde den store frem for at sætte hylder op i stuen.

Jeg vil sige at du kun skal overveje at købe borehammeren hvis du bor i et betonbyggeri. Og hvis du er en menig privatperson det kun skal bruge den et par gange om året, så køb en til 500 kr, og et sæt gode bor (Irwin, Devalt, Bosch), så kommer du rigtig langt, og sparer ovenikøbet penge. Det er lige før jeg tror du vil kunne klare dig med den lille boremaskine og nogle gode bor, hvis det kun er til lidt rawplugs en gang imellem, og lidt tålmodighed.
Du kan jo overveje at købe 18V maskinen først, og se om den kan klare opgaven? 
Jeg borer altid med sds bor i mur  (letbeton, mursten og beton ). Og stort set altid med slag. Jeg har ikke tålmodighed til andet. I fliser starter jeg uden slag for at det ikke skal danse hen over overfladen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis