dug på vinduet

For et par måneder overtog vi et andelsbolig 2-plans rækkehus, hvor 3 af vinduerne på 1. salen (skrå-vinduer) er oprindelige fra 80erne. Resten er nye.

I og med at temperaturen er faldende oplever vi nu kondens på indersiden af de 3 gamle vinduer. (intet kondens på de nye vinduer).

Vi taler om rigtigt meget kondens hvor hele "fladen" er dækket indvendigt.

Mit spørgsmål går på om man kan gøre noget ved det uden at skifte vinduerne. Fx montere nye tætningslister eller lignende?

Bemærk at vi kender de almindelige råd om udluftning osv. Disse råd følger vi allerede.
Jeg tvivler på at foreningen ønsker at skifte vinduerne, men jeg vil selvfølgelig forhøre mig.


Lmchm
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der udluftnings ventiler ? ellers er der kun nye energiruder , eller nogle hjemmelavede forsatsvinduer ,,,,

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvad er forsatsvinduer?

Lmchm
Google det...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Forsatsvinduer er et ekstra lag glas som man monterer med gummilister og små vridere på indersiden af de eksisterende vinduer. Enten pr vindue eller for hele vindues partiet. Hvis det er på hvert vindue kan du stadig åbne dem og lufte ud. Hvis monteret på hele partiet selvsagt ikke.
Link til artikel herunder:

https://handyman.dk/glarmester/udskiftning-og-montage/montering-af-forsatsvinduer/

Annonce
Ok - jeg har googlet det og fundet det - kan dog ikke rigtig finde ud af om det fås til skråvinduer..

Lmchm
Når Thermo glasset, i de skrå vinduer, er fra 80'erne, er de højst sandsynlig almindelig Thermo ruder, med U-værdi på ca. 3. Det er derfor de dukker.
Nye lavenergi ruder, 2 lags, ligger på en U-værdi på ca 1,1

Tætningslister vil formentlig ikke hjælpe meget.

Det vil hjælpe at skifte glasset, i de gamle skrå vinduer, til nye lavenergi glas.
Et skud fra boven, pris ca 4-5.000 kr. incl. moms.
Læste lige første indlæg igen: andelsbolig! Gennem dit medlemskab, skal boligforeningen skifte de ruder.

 

Det skulle vel ikke være så uheldigt at de 3 skrå gamle vinduer ikke er med Thermo glas, men kun med enkelt glas?  Siden de dukker så meget?

Prøv at tjek om der er 2 lag glas med metalskinne imellem?

Desværre er det også sådan, med Velux, at der ikke tidligere har været plads til optimale 15 mm afstand mellem glassene.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis