El gulvvarme

Jeg skal igang med tilbygning til sommerhuset og ønsker gulvvarme i entréen(med klinker).

Jeg forstår at man enten kan støbe gulvarmen ned i kabel ved fundamentets opførelse- eller med en måtte efterfølgende..

Jeg undrer mig over hvorfor man dog skulle vælge andet en elmåtte løsningen?varmen er tættere på overfladen og dermed hurtigere.

Er der nogen ulemper ved el måtten kontra metoden med at støbe det med i fundamentet i mit tilfælde hvor der skal klinker ovenpå..?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan heller se ulempen, men det kan jeg derimod ved nedstøbnkng for i tilfælde af defekt så skal gulvet jo hakkes op..... Så i min verden er det no go
Det er selvfølgelig bedst med at støbe et el varme kabel ned i gulvet når man støber og laver det nye gulv , de der måtter er kun til at lægge oven på bestående gulve , men hvorfor el gulvvarme , og så i en entre ,  det er meget dyrt i drift , da en stor del af varmen fiser ned i gulvet og dermed er tabt , det ville være logisk hvis det var bade/toilet der fik et el gulvvarmekabel , da det er dejligt at komme ud på et varmt gulv med bare fødder , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hvorfor er det selvfølgelig bedst? Det tager længere tid om at varme op grundet større afstand til overflade..? Hvad er argumentationen for at det er bedst?  Ved et mindre rum som en entre eller et toilet så kan jeg ikke komme på fordelene..

Årsagen til varme i gulvet i entréen er egentlig blot for at have mulighed for at varme op nedefra fx i vinterperiode med våde sko.

Og det er for sent at fortryde når først gulvet er lagt. Så vil hellere ofre de 3-5tusinde kroner nu og så have muligheden.

Gulvvarme kablet i fundamentet er mere hårdfør, og har mindre sandsynlig hed for fejl, end måtterne har. Derfor er det store varmekabel i fundament/guld bedre end måtter ovenpå gulvet.

 

Annonce
Mark, det er teori at el er hurtigere end vand. El gulvvarme tager også en del tid, før temperaturen er nået. Og så er det p....dyrt i drift. Har det selv i sommerhuset.

 

Jeg forventer også blot at el gulvvarmen bliver en "nice to have" ting når vi er i sommerhuset fx i juleferien. hvis det ikke koster meget mere end 4-5tusind at få lagt sådan en måtte sammen med fliserne - så tror jeg ikke jeg "tør" lade være.. 
Hvis jeg havde et sommerhus det skulle installeres i ville jeg også vælge el-løsningen, da det kun er få uger om året det er i drift.

Dog hvis der er vandbåret gulvvarme i den øvrige del af sommerhuset, ville jeg nok fortsætte med det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis