Backbox og Dampspærre

Hej

Jeg skal til at bygge et hus og vil gerne have indbygget højtaler loftet og dertil skal jeg have lavet nogle backbox.

Har fra byggefirmaet fået snittegning for tagkonstruktionen, hvor de placere dampspærren mellem forskallingen og loftbeklædningen, dvs. jeg kommer til at bryde dampspærren :/.

Mellem forskallingerne er der 300 mm, så vil lave en backbox af 20mm MDF, som bliver 300x600x150, hvilket giver mig en ca. 21 liter kasse.

Alle dele bliver limet med trælim for at gøre kassen lufttæt, men for en sikkerheds skyld bliver der indvendige i kassen malet med vådrumsmembran og kantbånd.
Ved åbningen til højtaler bliver dampspærre tapet fast med dampspærretape (som ved safeboks til halogen spot).

Er der nogen der har en bedre ide?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I stedet for membran m.m. så kunne du " tapetsere " den med dampspærre tape udvendig og så tape det sammen med husets dampspærre.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du mener "tapetsere" kanterne? Eller hele kassen?
Hvis hele kassen, bliver det hurtigt mange ruller dampspærretape 😬.

Skal lave 8 kasser af dem 🙂.

Havde først tænkt på at sætte dampspærre rundt om kassen, men var bange for den ikke var tæt nok eller der kom et hul på foilet 🙄.

UNDSKYLD jeg mener at trække dampspærre folie hen over din boks, og så bruge tape nede ved kanten til at sætte det sammen med husets oprindelige folie.
Du kan jo sagtens pakke kassen ind på bagsiden lidt ligesom når man pakker julegaver ind, ved at folde det pænt rundt om hjørner. Det vil være lettere og bedre end andre krumspring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige en kommentar til din opbygning af kassen. Da jeg var i gang med lignende projekt, blev jeg forslået at bruge forskellige tykkelser mdf på for og bagside for at undgå resonans, mener jeg brugte 19 og 12 mm. Har du styr på hvordan du vil sætte den fast og hvordan du få kabel ind
groundz skrev den 30-09-2019 05:46:26

Lige en kommentar til din opbygning af kassen. Da jeg var i gang med lignende projekt, blev jeg forslået at bruge forskellige tykkelser mdf på for og bagside for at undgå resonans, mener jeg brugte 19 og 12 mm. Har du styr på hvordan du vil sætte den fast og hvordan du få kabel ind

Jeg vil lave et hul til en forskruning M25 og trækkes en tomrør igennem.

Vil skrue kassen fast på forskalling med træskruer og sætte dampspærretape over skruerne 🙂.

God ide med forskellige tykkelse - havde også den tanke på et tidspunkt, men kom helt væk fra den 🙈😬.

Har overvejet at på indersiderne af kassen, bliver der limet højtaler skum, for at stoppe lyden i at sprede bagud - er det overkill?
Annonce
har ikke lavet så mange højtaler kabinetter, men mener at der skal noget dæmpningsmateriel i dem. Jeg brugt selv en skummåtte med tape på det virkede fint, dog kan man høre musik på loftet, men der er heller ikke så meget isolering/dampspærre. Hvorfor vil du bruge rille rør. Jeg selv brugte en m20 metal forskruning. Borede en 20mm hul og skar gevindet med forskruningen
Vil bruge rillerør til hvis jeg senere skulle føre nye kabel.
Kan ikke lige finde nogle metal forskruning online, har kun fundet plastik forskruning.
Aug, glemte lige at du ikke kunne komme til dem bag efter. Hvis du bruger rillerør så kun den sidste halve meter eller mindre. Rillerør er svært at trække kabel i når det ligger løst. Fast rør hele vejen er bedst.
Metal forskrning
https://www.alt-vvs.dk/forskruning-m16-messing-ip68.html?gclid=EAIaIQobChMIwpPw7pf_5AIVDeR3Ch1-ywz4EAQYDyABEgIm8_D_BwE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også