Varmepumpe Luft/luft montering

Hej.

Jeg har fået en varmepumpe luft/luft som skal monteres i mit sommerhus, jeg har godt styr på montering af inde - og yderdelen til pumpen, jeg er dog i tvivl om montering af rørene, nogen som kan hjælpe med denne del eller gøre mig klogere på dette :)

rørerene er købt så de ikke skal forkortes eller noget.

Vh
Martin

(Er klar over det egentligt burde være auturiseret montør, men lidt vil man jo selv ;) )

Martin O
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du skal bruge en vakuum pumpe for at suge fugt ud af dit rørsystem efter montering og der skal suges vakuum derefter FØR systemet fyldes med passende kølemiddel - derfor skal du også vide hvordan de 2  3.gangs ventiler skal indstilles mens dette udføres 
Dette kan du muligvis selv udføre MEN det er kun lovligt hvis du har et KMO certifikat

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det er ikke bare lige , du skal have en kølemand på , kølemidlet er utroligt tyndflydende , så samlingerne skal være lavet rigtigt , der skal suges vakuum , evt . trykprøves , og så er der loven der også siger kølemand på .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Er uddannet kølemontør (misvisende brugernavn).
Kan godt hjælpe med de ting du ikke selv kan, eller har udstyr til.
Hvor i landet er vi ? 
hvorfor er det at elektrikere kan installerer varmepumper? er de kølemontør uddannet?Hvis man indkøber en varmepumpe og skal have montering - så lader det til at være elektrikerfirma man skal have til dette? eller er jeg galt på den.
Det tager 4 år at blive køletekniker. Heraf foregår de 55 uger på en teknisk skole. og det er da en fordel hvis man har en elektriker baggrund

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Den største fordel, ved at være elektriker. Er at du må sætte ny gruppe i tavlen. 
At sætte en ny gruppe i tavlen er aut. arbejde, så selv om du er elektriker, må du ikke skifte eller montere en ny gruppeafbryder i tavlen. Det kræver, at du er aut. elinstallatør.

fase
Men nu har jeg allerede stikkontakt klar til ude delen og undrer mig blot over at det netop er elektrikere der til er privat sommerhus som regel er dem der monterer.. eller er det mig der ikke søger ordentligt? Hvorfor er det så ikke bare min tømrer som kan montere den. Det er vel ikke raketvidenskab.. eller bør man få en kølemontør til sådan en opgave.. 
For lige at få en ting på plads, så er mit indlæg møntet på Kølemontørlærlingens indlæg om, at hvis man var elektriker, så måtte man gerne bygge en ny gruppe ind i tavlen.
Om det er elektrikere, der monterer din varmepumpe, kan hænge sammen med, at firmaet har montører med certifikat som kølemontør.
Om du er i stand til selv at montere og sætte dit anlæg i drift, kan/vil jeg ikke bedømme. Men for at kunne udføre arbejdet, forudsættes det, at du har de nødvendige kundskaber og det nødvendige værktøj. Har du det?

fase
Jeg har hverken viden eller værktøj dertil. Undrede mig bare over hvorfor det lige var en elektriker som jeg skulle hyre til montering.. men du må have ret i at det må skyldes at de har et certifikat til det.. det må jeg spørge dem om inden. Kan se at man typisk giver ca 4000kr for en std. montering ved de elektriker firmaer jeg har spurgt.. dette er vel nogenlunde niveauet uanset hvem man hyrer 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis