Lampe med kabelsko

Hej. Jeg vil meget gerne bede om input til at få hængt en lampe op hvor den eneste “løse” ledning er afsluttet med hvad jeg har googlet mig frem til hedder en kabelsko.
Nogle der ved hvordan det gøres?
På forhånd tak for hjælpen 🙏🏻
Kh Theresa
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klip kabelskoen af og forbind ledningen til klemmen mærket med jord øverst til højre i dit modificerede lampeudtag. Nul og tændledning til henholdsvis N og M1.

fase
Den løse ledning skal monteres på den del af lampens beslag, som du allerede har skruet fast. Der er et symbol med 3 streger, hvor den skal skrues i. Skruen ligger så vidt jeg kan se til højre på øverste billede.

Herefter sætter du en brun ledning i mellem L og M1, en blå mellem N og N og en gul/grøn mellem symbolet med streger i lampeudtag og lampe.

Monteringen af beslaget er ikke god. Før det første kan du ikke få lampen helt op mod loftet, når beslaget sidder under lampeudtaget - for det andet er det stort set umuligt at undgå at lave en kortslutning mellem lampeudtag og beslag. Man skal f.eks. ikke skubbe meget til lampen, før beslaget er over at røre ved skruen ved M2/L. Det er en meget bedre løsning at skrue beslaget op ved siden af lampeudtaget.
Tak for input. Du har mig med så langt at jeg skal putte den grøn/gule i “jord”-hullet.
Men Nul og Tændledning...? Jeg har jo kun den ene løse ledning at arbejde med.
Eller forstår jeg bare ikke hvad du skriver 🙈
Bøjlen hen over udtaget skal fjernes. Det er ikke en hverken hensigtsmæssig eller lovlig måde at hænge lampen op på. I værste fald bliver din lampe spændingsførende så man får stød ved berøring. 

Elektronikteknikeren
Kig på  øverste billede det ses at der ligger en løs skrue "klokken 1600" Den mangler på dit ophængs beslag, ved jordforbindelses symbol og der skal kabelsko monteres. På den måde liver ophængs beslag jordforbundet.
Så skal der bruges en 3 leder lampeledning til at forbinde imellem udtaget og lampens klemrække.
Brun fra L -> M1
lysblå fra N -> N
og gul grøn fra jord -> jordklemme.
Sidste forslag er at montere lampen direkte på loftet ved siden af udtaget. Så sidder det hele bedre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusinde tak for jeres input som egentlig lyder letforståelige, men jeg forstår det slet ikke😅 
Så tror jeg stopper projekt gør det selv og finder en elektriker.
Tak for jeres tid 🙏🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis