Gevindmåling: Stigning, yderdiameter, profilvinkel og metrisk gevind?

Hej,
Jeg har lært lidt om måling af gevind på engelsk og mangler hjælp til at forstå de danske navne fx hvis jeg går ned i en butik og ser Skrue Størrelse: 4,2 x 45 mm, Ø13 mm eller skal bestemme størrelserne på en skrue med et redskab (skydelærer fx)

En skrue, bolt eller møtrik har alle et gevind: og det har en Stigning, Yderdiameter, profilvinkel og det er her jeg bliver lidt forvirret:

Eksempel en bolt har målene: 
M3 x 1.25 x 30
Metriske gevind = Yderdiameter = M3 = 3mm,
thread pitch (afstand mellem to gevind riller) = 1.25mm kaldes afstandene mellem to gevind riller stigning?
Boltens længde: 30mm
Profilvinklen:; Hvad betyder det?


Hvis jeg fx går ned i en butik ser jeg under skruer

Skrue Størrelse: 4,2 x 45 mm, Ø13 mm Så har den
Så er ø13 = skruens diameter dvs 13mm hvad er 4.2x45mm er det skruens længde gange diameteren på kærvet?

Lidt illustrationer fra nettet; 



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes et hav af forskellige skrue stigninger på gevindet, men i det daglige er det nu ikke et stort problem da 98% (hvis ikke 100%) af de skruer med metrisk gevind du finder i danske byggemarkeder er ens (og kommer højst sandsynligt fra samme fabrik) når vi taler skruer/bolte fra 1 til 20mm tykkelse.

Det bliver først "sjovt" når du begynder at kikke på Engelsk- Amerikansk-Canadisk tommesystem, som alle tre er forskellige fra hinanden på visse områder og på andre er de identiske   Og det er jo derfor vi har fået indført det metriske system, så vi kan forstå hvad der er hvad.
Det sjove er jo at der stadig er mange ting der er tommer.... hvem køber feks et 140 cm tv  

Lige til det sidste du skriver 4,2x45 Ø13 så læser jeg det som en skrue der er 4,2 mm tyk, 45mm lang og har et hoved der Ø13mm.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ahh ja det er derfor jeg bliver forvirret: Jeg blander det engelsk og danske :)

Dvs Stigningen = Afstanden mellem 2 gevind toppe, det kaldes "metric Guage" på engelsk og kan måles vha en Gevind Tæller (engelsk: Metric Thread Guage)
I det engelske system måler man antal threads per inch, hvor vi i danmark måler afstanden mellem 2 gevind toppe.

Metrisk gevind: er bare en overskrift for måling af gevind ifølge det Metrisk målesystem

I dit eksempel er Ø13 (bogstavet "ø") mål for for skruehovedes diameter?
Skruens dimensioner: Diameter x længde x skruehoveds diameter?

Eksempel
Skrue: 4,5 mm. 4,5 x 80/45 mm dvs
Dvs skruens diameter (med gevind): 4.5mm
Skruens længde: 80mm elle 45mm ?
Her er skærvets diameter dog ikke oplyst. 



4,5mm tyk
80 mm lang
Gevind på 45mm, resten glat
Kan du ikke linke til den side hvor du finder de tal på skruer?
Normalt skrives der feks: 4,5x80 skrue. Hvilket betyder at det er 4,5mm gevind og den er 80mm lang totalt.
Jeg tror du blander træskruer(spånskruer) sammen med metriske skruer.

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du har flere forskellige udtryk for de samme ting, alt efter hvilken gevind art du snakker om.
Af gevind arter/typer kan nævnes (men langt fra alle):
Tomme gevind:
UNF, UNC, Withworth, BSPT og NPT (Sidste to er rør gevind, første to er typisk tomme gevind, midsterste er en hermofrodit af de to)

Metrisk:
Metrisk, Metrisk fin-gevind, trapez gevind, firkant gevind, rund-gevind

Pitch=stigning.
I tomme gevind er det TPI=Threads per inch=tænder per tomme
I metrisk gevind er det f.eks. de 1.25, der vil sige afstanden mellem centerlinien på to toppe eller bunde er 1.25mm.

Profil vinklen, er hvor spidst stålet man skal bruge til at slå (dreje) et gevind skal være.
Withworth, BSPT og NPT skal have 55° spids på drejestålet, resten 60°
Betegnet med Alpha symbolet på din illustration fra nettet.

Metrisk gevind er det "almindelige" gevind vi har på bolte og i møtrikker herhjemme

Metrisk fin-gevind bruges typisk til arbejds gevind hvor der skal være stor nøjagtighed, eller stor træk kraft, f.eks. center bolten på en aftrækker.

Trapez gevind er et "arbejds gevind", der kan tåle MANGE ganges bevægelse, f.eks. som frem/tilbage styring på et wire spil, eller løfte mekanismen på en søjle lift/sakse donkraft til biler.
Det har fordel i at have et halvstort slør (mellemrum mellem de to dele af gevindet), da der så er plads til at etablerer en god smørelses film af f.eks. fedt.

Firkant og rund gevind bruges i stil med trapez gevind, men er ikke ret meget brugt.
UNC og UNF er nogle af de britiske, amerikanske og canadiske tomme gevind de bruger til bolte, hvor vi bruger metrisk.

Withwort bruges ikke ret meget mere, men var engang flittigt brugt i DK til bolte på maskiner, f.eks. på de meget gamle 1-cylindrede 2-takts motorer i fiskekutterne.
Det passer ind over rør-gevind i nogle af størelserne, og kan f.eks. være i kontra/låse møtrikker til rør fittings.

BSPT er det koniske rør gevind, der gør brug både af gevindet, men også konusen der opstår til at pakke tæt, sammen med fæ-hår (heste/dyre hår).

NPT er et cylindrisk rør gevind, typisk brugt på fittings med pakflader, så som på manometre og presostater.

Når du så kommer til dine byggemarkeds benævnelser, så er 4,2 x 80/45 Ø13mm betydning som de andre har skrevet:
4.2mm udvendig gevind diameter
80mm total længde, hvoraf de 45 har gevind
13mm diameter på skruehovedet

80/45 kan du også finde benævnt på metriske bolte, med samme betydning.

Diverse A2, A4, A6 etc. er betegnelse for materiale typen, A2 rust fast, A4 syre fast osv.

5.6, 8.8. 9.6, 10.6, 12.8 m.f. er styrke betegnelser på bolte, hvor meget træk styrke de har.
Jo større værdi,jo større styrke har bolten. dvs. at f.eks. en M12 bolt 12.8 har væsentlig større brud styrke end en "almindelig" med 8.8.

 

Annonce
Steensen - flot udredning!
Dog lige et par småkorrektioner fra en nørd:
NPT - National Pipe Thread - amerikansk rørgevind - har en topvinkel på 60 grader. Pitchen er ved nogle diametre anderledes end engelsk rørgevind.
BSPT - Engelsk konisk rørgevind
BSPP - Engelsk cylindrisk rørgevind - bruges oftest hvor tætnigenen er o-ring eller lignende.
Go Weekend

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Jeg vil nøjes med at skrive om de mest almindelige metriske, som stort set er det eneste der kan købes som " maskinskruer " i DK. Det andet er naturligvis træskruer m.m. som er forklaret ovenfor.
Kigger du på en bor / gevindskære tabel så er forholdet det at f.eks. en 6 mm bolt skal for bores med 5 mm bor hvis man skal skære gevind. Den har en stigning på 1 mm / omgang. Det vil naturligvis sige at den skal skrues 10 omgange hvis den skal gå 10 mm ind.

gevind -bor - - stigning
alt sammen i mm 
5,0 - - - -  4 ,2 - - - -   0,8
6,0 - - - -  5,0 - - - -  -1,0
8,0 - - - -  6,8 - - - - - 1,2
10 - - - -   8,5 - -- - - -1,5

Som du ser er netop differencen på bor størrelse og stigning lig med hinanden.
Så kan der være mange forskellige hoveder, lige kærv, stjerne, torz unbraco, udv sekskant m.m. Og flere udformninger undersænket, rund hoved, plan hoved og flere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Desværre kan vi ikke nøjes med MM gevind (hvor der for øvrigt findes et "utal" af forskellige stigninger til hver størrelse (fingevind))
Når man som jeg har en gammel Engelsk drejebænk, og en Amerikansk plænetraktor, rammer man også ind i tommegevind.
Så sent som i går, skulle jeg kikke på barnebarnets cykel, skulle stramme kæden, den en at møtrikkerne sad uhjælpelig fast, men fik den dog løs, tænkte så det lignede da M10 x 1.0 gevind, hvilket jeg har både tap og bak til, men nej da det var 3/8" med 26 gev pr tomme. (fik det reddet med en gevindfil)

Vi prøver igen, i morgen --
Steensen; Godt skrevet! Tak for den gode indsats :) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis