Få termostatventil op og køre igen

Jeg har en radiator som pludseligt har det lidt svært, sidste år oplevede jeg at den gav varme selv om den var skruet helt ned og i år har den svært ved at give varme (stiften er motioneret, jeg har forsøg at regulere flowet (ringen) etc). Ny termostat har ikke hjulpet og nu vil jeg skifte pakdåsen. Men kan jeg risikere at det heller ikke hjælpe og jeg faktisk skal skifte hele termostatventilen?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pil pakdåsen ud og pift  l i d t. WD40 ind i ventilen. Nu skubber du i små ryk, energisk indad. Ud og ind, til der kommer vand og du kan mærke den kører. På med pakdåsen og go vinter!

 

Når ventilen har været lukket hele sommeren, kan membranen have sat sig fast. Så er det ikke nok at få pakdåsen til at fungere. Når du nu har skruet pakdåsen ud, skal du lige motionere membranen gennem hullet til pakdåsen med en stump genstand, så du kan mærke at røret bliver varmt. Skru så pakdåsen på igen. Termostaten kan du sætte på højeste værdi i et kvarters tid, og skru så ned til den temperatur, du ønsker.

fase
Jeg gav det lige en chance til og motionerede den igen og nu kom den i gang, men nu er jeg tilbage ved problemet med at der er varme på selv om der er skruet helt ned. Jeg tænker der er noget som skal skiftes.
Din ventil er jo delt i to dele: Ventilen, som åbner og lukker for gennemløbet af vand, og termostaten (reguleringsenheden), som styrer ventilen. Du er sikker på, at termostaten er monteret rigtigt? Hvis den ikke er det, kan du komme ud for, at ventilen er åben hele tiden. Har du en termostat fra en anden radiator, du kunne prøv med for at finde ud af, hvilken del der defekt?

fase
faktisk har jeg også skiftet pakdåsen men til en anden gammel en. Jeg overvejer derfor at skifte hele termostatventilen.
Jeg har lige haft samme problem. Skiftede hele ventilen, da selv en hårdt spænde skruetvinge på stiften ikke kunne lukke helt for varmen.
Der lå forholdsvis store sten inde i ventilen...  

Så måske kunne jeg have genbrugt ventilen, ved at rense den godt.
Men der kom en ny på, jeg gad ikke bøvle mere med det.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

OK jeg er nu ikke tvivl, jeg må tømme vand af systemet og skifte hele ventilen. Tak for svar.
Du skal ikke tømme vandet af systemet.....

Du lukker for cirk. pumpe, lukke alle ventiler/termostater helt og tager trykket af.
Så kommer det meget begrænset med vand ud, når du skruer ventilen af.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Det hjalp af skifte hele termostatventilen. Jeg var nødt til at lukke en del vand ud ellers gik det da helt galt. Det kommer vel også an på hvor højt termostatventilen sidder.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis