Kvalitets Bitsæt /bor til MAKITA: hvad er godt at gå efter?

Hej,

Jeg søger et eller to gode all-around bitsætil en MAKITA akku boremaskine og har ikke meget forstand på det så jeg søger lidt hjælp bl.a.

Spørgsmål 1 passer alle bitsæt i en Makita boremaskine?
Spørgsmål 2 : Hvor finder jeg all all around kvalitets-bitsæt der ikke går i stykker efter et par dage?

Jeg kan se at de fleste pakker indeholder Magnetiske bitholdere, hvilket vel ikke er særligt godt , skal man ikke have dem som låser? eller som kan trækkes tilbage?

Jeg overvejer det her bitsæt:
https://billigmaskiner.dk/makita-bor-bitsaet-811/makita-bor-bitsaet-200-dele-d-37194-p5356#rel-id-1  
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle bitsæt har standardmål, så det burde ikke være noget problem uanset skruemaskine, men brug en magnetholder. Det letter arbejdet betydeligt.

Køb bit hos Stark - de holder. Det elendige skrammel fra Silvan fremstillet af omsmeltede kinesiske lokomotiver, springer for et godt ord.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg synes det er en smagssag om men kan lide de magnetiske eller låse "dimsen"
Jeg bruger mest låsedimsen, men har også en meget lang udgave af den magnetiske som kan være praktisk til visse opgaver.
Jeg har til gengæld ikke så meget godt at sige til de bitssæt... man får en masse bits, men i det daglige bruger man kun 3-4 størrelser (Torx 10-15-20 og en sjælden gang PZ2), så derfor køber jeg en æske med 10 stk. løse bits af gangen, fordi det er surt at smadre en bits, når man lige mangler at en enkelt skrue for at blive færdig  
Jeg kan ikke huske at jeg nogen sinde har brugt en lige kærv som bits, men de er altid med i diverse sæt af en eller anden grund.

Ja, alle bitssæt passer i alle maskiner, fordi du jo spænder bitsholderen fast i skruemaskinens hoved.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik har helt ret - det er altid de samme 3-4 størrelser man bruger.

Stark sælger 10 stk pakninger i ens størrelse, så det er let at sammensætte præsis hvad man har brug for.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er er nogle gode råd i kommer med. Jeg endte dog med at sige ja til det her tilbud: Så har jeg en masse ting at lege med, så finder jeg nok ud af at jeg også for det meste kommer til at bruge 10 forskelige bits :) Generelt er MAkita god kvali så jeg tænker ikke de bliver smadret første gang, men lad os se ;) 
https://www.prishammeren.dk/shop/makita-216-dels-1361p.html
Magnetholderen har den fordel, at også skruerne holdes på plads så den anden hånd er fri.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det har du allerede fået svar på: Wera eller PB Swiss. Du behøver:
PZ 1-2-3
PH 1-2-3
Af begge typerne kan du gerne købe ekstra størrelse 2. De bliver mest slidt.
TORX 10-15-20-25

That's it!

Til skruer med lige kærv bruger jeg aldrig skruemaskinen, det går bedst med håndskruetrækker.

Og ja, magnetisk holder, den holder skruen på plads så du kan bruge maskinen med én hånd.
Den med at holde maskinen med en hånd fordi der er en magnet i enden af den, har nu aldrig rigtigt virket for mig.
Der skal jo bores for først (her er det fedt at have mere end en maskine, så man ikke skal skifte ud hele tiden) men alligevel er min erfaring at skruen nogle gange "smutter" når der lægges lidt for meget tryk på maskinen, og så hænger skruen på siden af bitsholderen... så er det nemmere at holde skruen med et par fingre  
For slet ikke at tale om de skruer der ikke er af jern    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@Pink: det er lige meget, OP valgte kvantitet fremfor kvalitet.
Sådan er det bare...

Bent Andersen skrev den 27-09-2019 21:02:36

@Pink: det er lige meget, OP valgte kvantitet fremfor kvalitet.
Sådan er det bare...

 Skruetrækkeren skulle være ret god kvali. Mht kvantitet så er det med henblik på at have lidt at lege med i starten. Det du skrev giver god mening:  jeg ender nok med et Wera eller PB Swiss, men det er rart at kunne teste lidt ting af for en nybegynder og så er det vel ikke det værste, jeg har set dele til under en krone pr styk :) 

Ang. skruetrækkere: Det kan ofte betale sig at file dem, så de holder bedre på skruer af blødt materiale - eksempelvis messing.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis