Installation af lysdæmper.. Hjælp!

Afbryderen - dette er hvor dæmperen skal installeres

Dette er ledningerne, en lysebrun, en mørkebrun, en sort og en hvid

Der er i alt 3 afbrydere i rammen, lysdæmperen skal monteres i den nederste, som er én-polet. De to ovenover er dobbelt 1-polet

Lysdæmperen

Hej, jeg har sådan en Fuga lysdæmper som jeg har brugt alt for længe på at prøve at få liv i :/ Lampen den skal kunne dæmpe kan tændes fra 2 forskellige stikkontakter (ved ikke om det gør nogen forskel) - jeg har prøvet at læse mig frem til hvor ledningerne skal sættes henne og har haft den tændt, når jeg rør ved lysdæmperen så blinker pærerne også går de ud igen, det er hver gang jeg rør. Jeg fatter simpelthen ikke hvad jeg skal gøre!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er din lyskilde overhovedet dæmpbar? Hvad skal du dæmpe (LED/glødepære?)
Er dæmperen beregnet til det du skal dæmpe?

Nu siger du at du kan tænde lyset to steder, dvs. det er en korrespondance afbryder du skal have fat i. Jeg er ikke elektriker, så jeg kan ikke lige lure om den du har der er beregnet til det, det må du lige slå op. Mht. ledningsfarver, så er der aldrig nogen garanti for hvilken farve der er til hvad, bortset fra jord, desværre. 
Okay, tusind tak! Lyskilden er dæmpbar, det er glødepærer der sidder i den. - jeg blev rådgivet til at købe dæmperen til lyskilden, så det burde fungere. Jeg nævnte dog aldrig noget med at den kan tændes to steder fra, så ved ikke om det kan være det der gør det?
Det ser ikke ud til at din lysdæmper har impulsfunktion, så den kan tændes fra andre afbrydere (korrespondance). 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Allerførst du mangler en nul. Og din afbryder er tilsyneladende en korrespondance afbryder. Så vi skal lige have fundet ud af, om du har en fase og tændledningen blandt de ledninger, du har ved afbryderen. Det finder du ud af ved at sætte en muffe på de brune, som formentlig var sat sammen i afbryderen. Så sætter du en af de andre ledninger i den brune. Bliver lyset nu tændt og det bliver ved at være tændt, når du påvirker den anden korrespondance afbryder, har du fundet fase og tændledning. Ellers skal der laves noget om i den anden afbryder. Det vender vi tilbage til. Du kunne overveje, om du ikke skulle få en lysdæmper med kipfunktion, så du stadigvæk kunne bruge begge afbrydere.

fase
Hvordan laver jeg en nul? - jeg tænker også at jeg tager ud og køber en med kipfunktion i stedet for, men vil jeg så ikke bare have samme problem? - jeg skal vel stadig have lavet en nul og ved stadig ikke hvilke ledninger der skal hvor hen?
Nul kræver sandsynligvis at der trækkes en ny ledning. Typisk fra lampeudtag og ned til afbryderen. Du kan også være heldig den allerede ligger inde i dåserne bag afbryderne, men det er ikke til at se på billederne.

Mht. hvilke ledninger, der skal hvorhen, så er du nødt til at gøre som Fabrin skriver, for at vi kan finde ud af hvordan det er lavet nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis