Ny og gammel taghætte - forskel?

Hej. Vores ny emhætte larmer meget mere end den gamle, og suger desværre heller ikke godt.
Derfor tænkte jeg om noget var galt omkring rør/taghætte.
Der var en stor revne (ca 7-8 cm) i tilslutningsrøret oppe ved taghætten, som jeg nødtørftigt har gaffa-tapet :)

Men - taghætten er vel mellem 20 og 1000 år gammel.
Er der kommet noget "smart" i den forbindelse, som man hellere skal vælge at montere, nu jeg er i gang?
Tapen hjalp en SMULE på suget, men jeg synes stadig det larmer og har dårligt sug.
Kan jeg gøre noget (helst nemt) :)
Mange hilsner

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det emhætte med ekstern motor. Det kunne det tyde på hvis gaffa hjælper på sug. Er gaffa sat på afgangs siden vil det ikke kunne hjælpe på sug, men vil mindske luft / kondens ud i loft rummet.
Det vigtigste er stor luft gennemgang i taghætte. Så uden at vide hvilken en du har er det ikke muligt at vide om det kan fås bedre.
En anden vigtig ting så lidt flexslange som muligt og helst 16 cm i diameter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Nej, det er med motor i emhætten.
Der er flexslange fra selve røret og op i toppen af taghætten, og det virker lidt... sådan lidt "trevlet" og beskidt.
Jeg tror det bliver temmelig svært at undvære flexslangen i dén ende, da jeg ellers får svært ved at montere taghætten igen, men måske er den for lang og rent faktisk spærrer af for luften .. eller...
Konen udtrykte, at emhætten sugede ret godt, da jeg bare havde taget taghætten helt af,
Jeg fik selvfølgelig ikke taget mål eller noget (jeg har en blodprop i benet og det gjorde pænt ondt at stå og fjolle rundt oppe på taget) :) 
Hvilken tagtype har du, er der adgang til rør fra loftsrummet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skift flexen ud med et glat rør, rillerne bremser enormt meget.

 

En lille smule flex-rør (<1m) gør ikke en afgørende forskel. Emhætten skal kunne komme af med luften på afkast-siden - ellers vil der oparbejdes modtryk når den kører.

Skift til en taghætte med mulighed for større luftgennemgang - som konen bemærker så er der mere drøn på når slangen til hætten er afmonteret - har selv det samme, desværre så er de tegl-hætter der passer til vores tag lidt smalle.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvor står længden på flex?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis