Opvarmning af udhus

Hej,

Jeg har ca. 22m2 udhus, som er isoleret med 100mm (træpavillioner). Vi har indtil nu ladet det stå uopvarmet, men vil gerne begynde at bruge det til opbevaring, samt evt. arbejdsplads og måske konvertering til beboelse (teenageværelser på sigt). Velvidende at der er krav til beboelse som vi ikke kan leve op til i dag, så vil jeg høre om råd til opvarmning.

Der er i dag to små el-radiatorer i huset, men jeg vil gerne installere en anden permanent løsning og overvejer en varmepumpe eller at lægge varmerør og opsætte radiatorer. Huset er ca. 10 m fra hvor vores pillefyr i dag er installeret. Oveni vil vi gerne skifte pillefyr til jordvarme eller luft til vand varmepumpe i løbet af de næste 5 år.

Så hvad synes I vil være den bedste løsning til opvarmning her og nu, som ikke stikker helt af givet fremtidsplanerne:-)

På forhånd tak for gode råd.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis alene til opbevaring kunne en stor solarventi hvor du skruer ned for luftstrømmen holde rummet fugtfrit og måske hæve temperaturen et par grader.

Når du skriver arbejdsplads, er det så dagligt eller lejlighedvis? Hvis lejlighedsvis, så ville jeg bruge en "let" løsning i form af en olieradiator eller lignende som startes et par timer før du skal ud og sidde.

Jeg ville vente med den store tur til du kender dit endelige brug.
Glem alt om en stor solarventi , det er spild af penge , de er intet værd som opvarmning , et sydvendt vindue i samme størrelse giver mere varme  , (vurdering fra DTU)
En luft til luft varmepumpe er en god løsning ....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Forudsat at der er et stort sydvendt vindue i udhuset 😏
Tror lidt mere info om konstruktionen af udhuset samt dine tanker om brugen vil give mere brugbar sparring - skal du sidde derude og arbejde ofte eller skal der bare være affugtet?
Hejsa - tak for input.

Jeg arbejder hjemmefra, så det vil være til dagligt kontor arbejde jeg vil bruge huset. Jeg har en lille Solarventi, men det gør ikke den store forskel udover en smule udluftning.

Pavillonerne er sat op før vi købte huset. Det er træ yderst og inderst og med en væg tykkelse på ca. 120mm. Der er ikke mange vinduer (2), men jeg overvejer at sætte en større skydedør med glas (terrassedør) i den ene ende. Sollys er der ikke meget af hvor huset står.

Mht. luft-luft varmepumpe er min overvejelse om den i sidste ende er mere effektiv end jordvarme?
Der er langt mere varme at hente i udeluften end der er nede i 120 cm dybde nede i jorden i et normal år , og så  er det langt langt billigere at opsætte en luft/luftvarmepumpe .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Jordvarme (faktisk en varmepumpe) er mere stabilt end en luft/luft, i COP.
Ville sætte en lille varmepumpe op, hvis det var mit. 
Det er kun i de meget nu om dage sjælne fimbul vintere at jordvarme vinder over luft/luft varmepumper 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis