Korrosion og rustfri fittings til brugsvand installation???

Hej Alle,

Jeg vil lige høre hvis det er nogen eksperter med hensyn til installationer af et nyt vandvarme/ brugsvand rør?

Jeg vil hvis men kan for problemer når man installerer en ny vandvarmer med Rustfri rør? Alt vores rør arbejde i huset er pex rør men jeg ved at nogle af koblingsdåse rundt om huset har muligvis messing fittings indeni.

Mit spørgsmål er hvis vi installerer ny brugsvand-rør i rustri-rør ved vandvarmeren vil det korrodere de koblingsdåse/ vandhaner i vores vægge som blev installeret i 2015?

Eller er det kun fittings der kommer i kontakt med det rustfri rør jeg skal bekymre mig om?

På forhånd tak! :)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor har du fået den bekymring fra at rustfri rør skulle give problemer med messing fittings?

Har halt rustfri varmtvandsspiral i HS Tarm kedel i 45 år uden problemer, med efterfølgende messing armaturer.
Det der, med 100% sikkerhed, giver problemer, er kobberrør foran varmgalvaniseret rør.
Rustfri giver ikke problemer, tror at du blander noget sammen.....for som GSH skriver så er det kobber og galvanisering der giver problemer med gennemtæring og korrision
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rustfri og messing skaber korrosion,det er  det rustfri rør der tærer.  men når messingen sidder efter vandvarmeren og med pexrør imellem så sker der ikke noget.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ja der står at rustfrit og messing er et problem, der er kobber i messing og det tærer det rustfrie, har snart set mange installationer der ikke er ret mange år gamle men allerede tæret fordi der er blandet forskellige metaller sammen.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej,

Tak for svaret! Jeg har også læste at rustfri og messing / kobber kan giver problemer især i områder med hårdt vand som vi har her.

https://www.teknologisk.dk/_/media/64388_A4%20-%20Undg%E5%20fdejl%20og%20skader%20i%20installationerne%20-%20Frank%20Fontenay.pdf

Jeg har en Bosch fyr med kobber fittings og vil høre hvordan men kan brug rustfri stål pres fittings sammen med min gasfyr og varmevand beholder uden at for problemer med tæring på samling mellem fyr og rustfri fittings?

Tak for hjælpen! :)

Sorry to say so, men kan virkelig ikke læse at Der står nogen steder at set er det rustfri der begynder at ruste..... men der står at hvis messing dele presses direkte mod rustfri ja så er det messingdelen der angribes....
Jeg vil absolut gerne lære mere så kunne i ikke pege præcis hvor det står henne, at det er det rustfri som bliver angrebet iflg. Epoxymanden.
Mit spørgsmål var kan jeg bruge fittings i rustfrit stål når jeg har messing koblingsdåse. Jeg sagde ikke noget om rustfri vil korroderet. Det jeg vil gerne har hjælp med er:

1. Vil brugen af rustfri presfittings med min nuværende koblingsdåse/ gaskedel og varmtvandsbeholder giver problemer? (Fyr = Bosch EcoPur fra 2005)

2. Hvordan kan jeg undgå korrosions/ tæring problemer hvis jeg brug rustfri fittings sammen med min gasfyr / varmt vandbeholder?

Jeg har hørt hvis jeg bruger røggods fittings med rustfri skulle der ikke være nogen problemer? EG. https://www.wattoo.dk/sanpress-ovg-nip-22-1-mf-np-035565291

På forhånd tak
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også