Ventilation (kold eller varm side)

Hej alle gds’ere,

(håber opslaget er i den rigtige gruppe)

Vi er ved at renovere vores hus... og er nu nået dertil at vi skal sætte et ventilationsanlæg op. I den forbindelse er der et par spm:

1. Ventilationen til stuen løber imellem bjælkerne og ud i skunken. Tanken er at de herfra skal føres op langs tagkonstruktionen, mellem spærene i isoleringen, og op til kip loftet (vi har ikke loft til kip, så der er god plads deroppe). MEN kan rørene (hvis de isoleres) trækkes på ydersiden af dampspærren op langs taget? Isoleringen på den varme side er ikke tyk nok til at det kan lade sig gøre her.
2. I forbindelse med tilslutningentil ventilationsanlægget... hvadskal man være opmærksom på? Fx lyddæmpning, o.a.? Hvad er godt at forberede? Fx renselem? Andet?
3. Andre gode råd?

På forhånd tak!

MAEH 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ventilationsrørene er ligeglad med hvilken side af dampspærren den ligger på. Du skal blot sørge for at tætne hvor røret gennembryder dampspærren. Hvor meget isolering kommer der omkring rørene?

Det er lidt svært at rådgive omkring tilslutningen af anlægget da vi ikke ved i hvilket miljø du vil have det monteret i. Omkring råd generelt vil jeg opfordre dig til at søge og læse. Men i hvert fald skal du sørge for at der er adgang til et afløb.
Og så er det altid rart med god plads omkring anlægget til at servicere det (det er noget jeg har fortrudt jeg ikke har prioriteret højere end jeg gjorde).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lav dine føringer i brandfaste materialer, så som spiro rør af galvaniseret stål, for at overholde ventilations lovgivningen. Dem der laver det i plast slanger, overholder ikke reglerne. Mange pro og private gør det, men ventilations reglerne siger det skal laves i brandfaste materialer.

Jeg mindes noget om, at dit hus' isolerings grad bliver påvirket af du har ventilations rør m.m. liggende integreret i isoleringen, så tæller det ikke for f.eks. 300mm, hvis du har f.eks. 100mm isolering, 100mm spiro rør og 100mm isolering igen.

Vær OBS på der kan opstå kondens i lange ventilations rør på kolde områder, hvorfor det er endnu mere vigtigt at rørene er godt isoleret.

Bedste råd: Kontakt en kyndig fagmand.

 

Steensen: med ventilationslovgivningen mener du da bygningsreglementet, SBI-anvisninger og DS428?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Normalt skal man ikke isolere tættere på tagplader / lægter end 50 mm Det er af hensyn til udluftning langs taget og i tag rum. Lige netop der hvor du fører ventilationsrørene lodret op kan du godt lade deres isolerings kappe gå imod lægter. Det giver bedre isolering af rør og det påvirker kun i ringe grad udluftning af tag rum.
Der skal være en god lyddæmper ved anlægget på udsug og indblæs. Det er ofte 100 cm 16 cm
Og der bør også være en lille lyddæmper før hver indblæs. eller imellem værelser. Det er for at minimere at lyd forplanter sig imellem værelser.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis