Erfaring med gulvvarmeplader

Hej,

Er der nogle der har erfaringer med gulvvarmeplader som de vil dele? Vi får det lagt i hele huset (ca 114m2) og vil høre om folk generelt er tilfredse med denne løsning.

Hvad ser I af fordele/ulemper?

/Nybyggeren93
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer lidt an på hvilken konstruktion dr vælges. Hvis det er 20 mm rør og tilh'rende varmefordelings plader så er der kun fordele. Gulv varmens regulering virker meget hurtigere, så der skrues ned hvis solen skinner ind af vinduet, eller der er fest og dermed varme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Varmen aftager hurtigt når man kommer væk fra varmefordelingspladen. Få planlagt det grundigt.
Da der ikke er så meget kapacitet i træ, så hold fremløbstemperatur så lav som muligt (ex.30 om efterår, 40 om vinter), så får du længere tid med fremløb og derved mere stabil temperatur i gulvfladen. 

 

Det er meget vigtig konklusion som dsdsdk kommer med. Altså holde fremløbs temperatur så lav at termostater sjældent slår fra. Så får du bedst komfort.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusinde tak for jeres svar. Der ligger plader i hele huset, OVER ALT! Så man kommer aldrig væk fra en plade. Pladerne er 17mm og rørene 16mm. Det hele er lagt nu, så vi venter blot at få lagt gulv på og sluttet det til.

Vi kommer til at køre det med en luft til vand varmepumpe, som netop er god til lave fremløbstemperatuer. Så håber på det bliver OK! :) 
Hej, jeg vil blot høre om du er tilfreds med gulvvarmepladerne? Jeg overvejer en lignende løsning via Nordic gulvvarmeplader, på et ikke-isoleret kældergulv.  
Annonce
ChristianVH skrev den 08-01-2021 12:51:33

Hej, jeg vil blot høre om du er tilfreds med gulvvarmepladerne? Jeg overvejer en lignende løsning via Nordic gulvvarmeplader, på et ikke-isoleret kældergulv.  

 Hej Christian,

Vi er super tilfredse. Det fungerer rigtig fint! Det er ikke varmt på samme måde som eksempelvis elvarme på et badeværelse men holder temperaturen rigtig fint uden at vores elregning stikker af! Der er dog isolering i gulvet, dog ikke efter nyeste standarder.
Godt at høre! Har I det også monteret i kælderetagen? Jeg tænker at dampspærre og den slags, nok er nødvendigt hvis gulvpladerne monteres i kælderen
Har lavet det i 2 rum med 16 mm rør og Novopanplader.

Det fungerer fænomenalt.

Temperaturen holdes indenfor 0,5 grader, det er hurtigt virkende og jeg oplever ingen knageri.

Når du ligger gulvet så hver forsigtig med at der ikke er for lange træk.
Jeg var forberedt men kunne godt mærke at trække Pexrør i rør er ikke nødvendigvis en leg.

0-4 har nogle glimrende varmefordelingsplader som er væsentlig billigere en Novopans
 
ChristianVH skrev den 08-01-2021 14:03:28

Godt at høre! Har I det også monteret i kælderetagen? Jeg tænker at dampspærre og den slags, nok er nødvendigt hvis gulvpladerne monteres i kælderen

Vi har ingen kælder og huset er 1 plan, så det er bare grundplan. Ift dampspærre må jeg være dig svar skyldig. Vi lagde trægulv på pladerne og undergulvet vi brugte var med dampspærre. Så det lå mellem gulvplader og trægulv. 

Hej.

Jeg overvejer samme løsning på gulvvarmeplader i stue. 

Har i isoleret under pladerne eller give pladerne nok isolering i dem selv?

Såfremt i har nogle gode tips hører jeg gerne 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis