Skotlampe til stikkontakt?

Jeg står og skal montere nogle skotlamper i et udhus. Jeg ved, at det kræver en installatør, hvis det laves som fast installation med installationskabel.

Jeg overvejer derfor den lette løsning, med at bruge almindelig blød ledning monteret med et stik til stikkontakt. Er der nogen der ved om det vil være lovligt?

Mvh Erik
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja ,lovligt,men ikke håndværkmæssigt korrekt ,og det vil altid signalere  gør det selv arbejde!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

En lampe med en ledning til en stikkontakt, signalerer nu ikke noget bestemt, så vidt jeg kan se, og hvis det er lovligt, er det da heller ikke fusk. Men tak for jeres syn på sagen :)

Andre der kan byde ind i forhold til om det er lovligt?
Man kan ikke sige at det er ulovligt for det er det ikke, men det lugter af gør selv fusk, af en der ikke har styr på det håndværksmæssige 
Man må gerne sætte en lampet eller 2 op som er tilsluttet en stikkontakt. Når det er flere så nærmer det sig det man kalder en fast installation. Men det er lidt flydende hvornår det er det ene eller det andet. Går dine tilledninger ( blød lampeledning ) igennem en væg så er det klart ulovlig. Går de igennem en afbryder som er beregnet til at skrue på væggen så er det også ulovlig.
Og ja det kan godt signalere dårligt udført arbejde selv om det i princippet er lovlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har selv fundet svaret på elviden.dk. Hvis andre skulle interessere sig for reglerne, kan de læses her: https://www.elviden.dk/bloslashd-lampeledning-h05-til-fast-installation---love-og-regler.html

Tak for indblikket i jeres personlige holdninger til fusk og hvad styr på håndværk betyder for jer.
Mest tak til jer der har svaret på mit spørgsmål om lovligheden.

Jeg står af her :)
Det du der har fundet besvarer jo ikke dit spørgsmål. Der står at der må bruges blød ledning til fast installation under visse betingelser, men at det som normalt er autorisations krævende arbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg bliver lidt nysgerrig her. Det er vel ikke mere "gør det selv fusk" end at skrue fx. en sengelampe fra Ikea op på væggen, evt. afkorte ledningen og sætte en ny stikprop på, tilslutte den en stikkontakt og fastgøre ledningen med en kabelkanal eller -clips? Hvad er det helt præcist der gør, at det "ikke er håndværksmæssigt korrekt", og kun "i princippet lovligt"? Hvis der er en stikprop på ledningen til hver enkelt lampe, og lamperne let kan skrues ned igen, så er det jo ikke noget forsøg på at efterligne en fast installation.
Jeg tænker det er lige så nemt for dig at lave det til en fast installation. Der er ikke den store forskel i arbejdet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alt udendørs elarbejde hvor der skal laves nye installationer er autoriseret elarbejde. Der er INGEN smuthuller eller man ikke vil forstå.- Det er ret enkelt og et 7 - årigt barn er i stand til at forstå det....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis