Troldtekt opsætning - Hjælp

Hejsa

Jeg mangler lidt hjælp til at komme i gang med opsætning af troldtekt i vores stue/køkkenalrum. Er der ikke nogen der har nogle gode råd og forslag.

Der skal være halv forbandt med 60x120 plader. loftet er vandret uden hældning.

Jeg har forsøgt mig at tegne forskallingen ind og lave en prik som symbolisere der hvor jeg tænker at midten af den første plade skal være, men det kan nemt være jeg er helt på vildspor.

jeg kan i hvertfald se at jeg kommer i problemer i top og bund, det er ikke ret meget plade der skal bruges der, så måske man skulle rykke det hele 20-30 cm?

Alt hjælp er kærkommen, mvh Kenn
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sikkert noget galt med dine mål. Hvis jeg regner bredden ud lige netop hvor prikken er så får jeg i den ene side ( 702 - 336 = 366 ) og i den anden ( 572 - 215 = 357 ) Det er ret afgørende for 6 plader er netop midt imellem 360 .
Du skal rykke hele mønstret nedad så der lige næsten bliver 6 hele plader ( 357 cm ) netop hvor prikken er. så får du ca. 35 cm plade til sidst aller øverst. 215 - (3 x 60) = 215 - 180 = 35
Nederst får du det samme 336 - ( 5 x 60 ) = 336 - 300 = 36 cm
Er der 366 i midten så må du rykke det lidt op så aller øverste plade er næsten 59 cm
Langs den væg hvor du skriver 392 får du så 24 cm 215 - ( 59+( 3 x 60 )) = 24 OK
Langs væggen hvor du skriver 573 får du så 33 cm 572 - ( 59 + ( 8 x60 ) = 33 Ok
Nederst er en meget kort væg så skal der være et smalt stykke må det være der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-09-2019 16:52:23

Der er sikkert noget galt med dine mål. Hvis jeg regner bredden ud lige netop hvor prikken er så får jeg i den ene side ( 702 - 336 = 366 ) og i den anden ( 572 - 215 = 357 ) Det er ret afgørende for 6 plader er netop midt imellem 360 .
Du skal rykke hele mønstret nedad så der lige næsten bliver 6 hele plader ( 357 cm ) netop hvor prikken er. så får du ca. 35 cm plade til sidst aller øverst. 215 - (3 x 60) = 215 - 180 = 35
Nederst får du det samme 336 - ( 5 x 60 ) = 336 - 300 = 36 cm
Er der 366 i midten så må du rykke det lidt op så aller øverste plade er næsten 59 cm
Langs den væg hvor du skriver 392 får du så 24 cm 215 - ( 59+( 3 x 60 )) = 24 OK
Langs væggen hvor du skriver 573 får du så 33 cm 572 - ( 59 + ( 8 x60 ) = 33 Ok
Nederst er en meget kort væg så skal der være et smalt stykke må det være der.

 

1000 tak for svaret :) mega fedt du gider bruge tid på at hjælpe mig.

Der er helt sikkert noget galt med 215 målet. De 215cm må være 206 I stedet for. Alle målene, undtagen de 215, har jeg taget fra plantegningen i salgs annoncen. Vi har nemlig ikke overtaget huset endnu, det gør vi først om 1 måned.

Jeg må gå ud fra, indtil andet er bevist, at det område hvor prikken er, er 366cm (702 - 336) så kommer jeg til at mangle 6 cm. hvordan klare jeg den? det var egentligt derfor jeg havde rykket det så der blev ca 1/2 plade I både top og bund af den miderste del.

Jeg synes din ide med at rykke mønsteret ned af er rigtig god, er bare bange for at hvis den miderste sektion er 366cm at jeg kommer i problemer.

Hvad tænker du ev elmand?

Mvh Kenn


Jeg tænker at du så må læse de sidste 4 linjer i mit forrige svar.
OG husk at få elinstallationer ført med ned til den nye lofts højde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-09-2019 17:33:17

Jeg tænker at du så må læse de sidste 4 linjer i mit forrige svar.
OG husk at få elinstallationer ført med ned til den nye lofts højde.

Undskyld ev elmand, I min iver læste jeg ikke grundigt nok de nederste 4 linjer i dit svar :( beklager.

Jeg har forsøgt at tegne mig ud af hvad du skriver. Tegningen er nede for. Eneste rettelse er at væggen i mit regnestykke ikke er 215 I den øverste del, men 206 I stedet for.

kan du se om min tegning er hvad du havde forestillet dig? :)

Aller øverste plade er 59cm
Nederste plade, som ligger ved 573 væggen er 33cm
DVS Tuborg klamme A: 59 + (8 x 60) + 33 = 572cm

Tuborg klamme B er: 572 - 206 = 366
Pladerne på B er: 33 + (5 x 60) + 33 = 366

Tuborg klamme C er 336
Pladerne er: 27 (de sidste 27 af den plade som bliver lagt ved 573 væggen) + (5 x 60) + 15 = 336

 

Annonce
Det er sådan du skal regne det ud. Men vent med finpudsning til du står i selve rummet. Jeg tror ikke det kan blive bedre med de mål der er.
De 2 x 33 cm afslutninger ser jo fine ud, så må man acceptere at der er meget forskel på 59 og 15 cm afslutninger. Men da de ligger længst fra hinanden så må det blive sådan.
Så må du regne lidt på den anden led også. Der har du jo plader på 120 cm og du har 4 vægge som det skal ramme med både den ene og den anden række i forbandt. uden at det bliver alt for småt i afslutninger. Jeg var ved at prøve, men der passer målene heller ikke.
460 + 292 = 852 og
573 + 259 = 832
Måske er en af dem udvendig mål, så der er noget murtykkelse der driller.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev Elmand

Jeg har forsøgt mig med et bud på hvordan pladerne skal ligges på den lange led, for at det kommer til at se ordenligt ud.

Jeg er gået ud fra 832CM på det bredeste led. Så må jeg sadle om hvis jeg finder ud af om det er 852CM I stedet for.

Mit udgangspunkt var at starte med hele plader i højre side af lokalet "A", det synes at fungere ok.

Gider du kigge det efter på tegningen nedenfor og se om det er helt hen i hegnet det jeg er kommet frem til?

A: Hele plader i hvert andet "lag" og 60cm længde på hver anden for at komme i gang med halv forbandt

B: Modsatte side bliver rækken der startede med en hel plade nu 112CM. De rækker der starter med en halv plade, bliver 52CM

C: For at det passer med "A" og "B" så skal endestykkerne være 108CM på den rækker der er startet med en fuld plade ved "A" og den række der er startet med en halv plade skal være 48CM. Det er lidt skørt skrevet det her det ved jeg godt :)

D: For at det passer med "A" skal rækkerne der starter med en fuld plade ved "A" være 19CM ved "D" og de rækker der startede med en halv plade ved "A" være 79CM ved "D"

Det ser rigtig ud, men så skal vægge være helt lige og i vinkel med din start række. Du kan sikre dig ved i stedet for at begynde med 120 cm deler de 8 cm så du begynder med 116/56 cm. Så er der lidt til diverse hvis det skulle gå lidt skævt et sted.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er der ikke en murer her i forrummet der lige kunne fortælle om fliselægning.
Som jeg husker, ville det korrekte være at trække en en linie i midten af rummet, så enten ligge en "flise" op i mod den linie eller lægge en "flise" hvor linien deler denne "flise"

Du har mange stumper i dine ender, ender er 460cm, 392cm, 573cm og 259cm. Det vil forstyr øjet og ikke se farligt korrekt ud.
Se evt. denne video fra 0:30 og frem til 1:05

https://www.youtube.com/watch?v=XkXP6LqdXcw

  Held og lykke med jeres nye hus
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis