Troldtekt opsætning - Hjælp

Hejsa

Jeg mangler lidt hjælp til at komme i gang med opsætning af troldtekt i vores stue/køkkenalrum. Er der ikke nogen der har nogle gode råd og forslag.

Der skal være halv forbandt med 60x120 plader. loftet er vandret uden hældning.

Jeg har forsøgt mig at tegne forskallingen ind og lave en prik som symbolisere der hvor jeg tænker at midten af den første plade skal være, men det kan nemt være jeg er helt på vildspor.

jeg kan i hvertfald se at jeg kommer i problemer i top og bund, det er ikke ret meget plade der skal bruges der, så måske man skulle rykke det hele 20-30 cm?

Alt hjælp er kærkommen, mvh Kenn
Hejsa Jeg mangler lidt hjælp til at komme i gang... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Renos skrev den 27-09-2019 22:55:40

Er der ikke en murer her i forrummet der lige kunne fortælle om fliselægning.
Som jeg husker, ville det korrekte være at trække en en linie i midten af rummet, så enten ligge en "flise" op i mod den linie eller lægge en "flise" hvor linien deler denne "flise"

Du har mange stumper i dine ender, ender er 460cm, 392cm, 573cm og 259cm. Det vil forstyr øjet og ikke se farligt korrekt ud.

 

erm. det er troldtekt ikke fliser det her?

460, 392, 573 og 259 cm er længde på væggene - dem kan jeg nok ikke gøre så meget tænker jeg ikke?
ev elmand skrev den 27-09-2019 21:25:29

Det ser rigtig ud, men så skal vægge være helt lige og i vinkel med din start række. Du kan sikre dig ved i stedet for at begynde med 120 cm deler de 8 cm så du begynder med 116/56 cm. Så er der lidt til diverse hvis det skulle gå lidt skævt et sted.

 Det kunne jeg godt, synes bare det var så nemt med hele plader ved A hehe.


tænker det skulle være for at de 56 cm er meget tæt på 60CM der er på de halv forbandt.

1000 tak for alle rådene el elmand, du har hjulpet mig rigtigt meget.

rigtig god aften

mvh kenn
De ganske få plader der ikke skal skæres i er fuldstændig ligegyldig i helheden. Hvis en væg løber lidt fra vinkelret, så får du pludselig  5 - 8 - 10 mm sprække og så er du " på skideren "
Men bare du har forstået pointen så er alt godt, og du må måle efter når du kommer til huset.
Husk at Troldtek skal stå i rummet for at tørre / aklimatisere sig i 10-14 dage inden opsætning. De skal tages af original palle og pindes op altså stables med 2 stumper bræt imellem for hvert lag. Det er mange bræddestumper, så hvis det er et fyrretræs loft der skal tages ned så er der rig lejlighed til at skære 100 - 150 60cm stykker efter at alle søm er taget ud.
Jeg har for nylig sat 3 lofter op i troldtek. Det ene rum var præcis 240 cm og lidt skævt så der måtte "snydes " lidt med de tværgående linjer. Lille rum med døre på den anden led så det kan ikke ses. I første rum reifede jeg troldtek kant ude ved væggene så der kunne lægges en acryl fuge op ved kanten. De 2 næste rum savede jeg bare af, uden at reife kanten. Der var stort set ikke forskel slut resultatet, så den ekstra opstilling på rundsav er overflødig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis