Strøer som går ud om hus-muren, udskiftes eller fjernes?

Jeg har købt et lidt misvedligeholdt hus fra 80'erne og skal til at skifte altanen ud (den er bygget i træ), og jeg har fjernet den eksisterende altan, sådan at der nu kun er strøerne tilbage. Men en af grunderne til at jeg tog den ned, er at jeg har fundet ud af at flere af de strøer der har været bærende i den gamle altan, er blevet så rådne at må udskiftes (et par af disse er rådnet ind om husvæggen, og bærer derfor ikki gulvet indenfor godt nok, og skal delvis udskiftes). Jeg har derfor brug for jeres råd/tanker vedr. dette.

Jeg har planer om at fjerne strøerne udvendigt, og lukke hullerne til i udvæggen, således at regn og vind ikke kan komme indenfor i huset - det ser ud til at det jo har været tilfældet. Herefter vil jeg istedet montere bærere på udvæggen, som så skal holde altanen oppe, samt søjler yderst på altanen, ned til jorden.

Så spørgsmålet er:
Hvad ville i gøre? Beholde strøer der går igennem husvæggen, og bare behandle disse rigtig godt mod regn og sne, osv. og tætte rundt om dem med tagtæt e.l., eller ville i hellere fjerne dem udenfor huset, og lukke til således at altenen helt og aldeles er en konstruktion so sidder udenpå husvæggen?

Jeg har også vedhæftet nogle billeder, så i kan se hvordan det ser ud.

Jeres tanker?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror de er stukket ind under spæret og hviler på rulleskiftet. Jeg ville ikke blot dække dem af, da den råd der er, indeholder svampe og vand og det kan have bredt sig til konstruktionen. Du kan tage gulvet op og feks udskifte bærerne med jern. Men hul i facaden er aldrig godt. Ved du, hvor langt de går ind?

 

Tak for svaret Uldal,

Jeg har faktisk adgang til at se strøerne også indenfor husvæggen, og undergulvet (krydsfiner gulv plader) i midt-etagen hviler fast ned på disse strøer (som går hele vejen tværs gennem huset). De holdes også oppe af betonvægge inde i midten af kælderen, og de er opklodset af kiler, og hviler derfor ikke direkte ned på beton nogen steder, på nær der hvor de går ud gennem kældervæggen.

Men ville det være uansvarligt at sætte svære stolper op under disse indenfor, imens man sammenføjer nyt træ hvor det er nødvendigt? Der er tre stykker som er lidt rådnet indenfor kældervæggen. Resten af dem faktisk ser fine ud indenfor, uden tegn på råd elle svamp, og disse behøver nok ikke at blive udskiftet (skal dog undersøges nærmere).

Hvis det er tilfældet, så kan jeg derefter lukke hullerne i facaden til, og herefter sætte en altan op udvendig i stedet, uden at lade organisk materiale gå igennem kældervæggen fra ydersiden til indersiden?

Edit: Forresten er det ikke mursten, det er kun facaden som har en mursten look. Væggen er af beton helt op til taget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis