Kælder bygget i Træbeton-blokke (Durisol) - HJÆLP

Hej,

Jeg bor i et dejligt hus fra 1968 som har en kælder hvor væggene er bygget op i træbetonblokke, som så er blevet pudset.
For 5 år siden da vi flyttede ind, renoverede jeg kælderen, hvor jeg bankede en masse løst puds af,og pudsede op.
Det skal lige siges at vi har en 100 % tør kælder - vores hus ligger på en skråning så vi har en fritstående kælder med kun 2 kældervægge som ligger under jordens overflade.

Men jeg må sige at jeg er lidt bekymret for de der vægge, for når jeg banker på dem lyder de helt vildt hule - og da jeg pudsede dem op, kunne jeg blive ved med at banke puds af - føler selv jeg kunne banke helt igennem væggen!.

Jeg har talt med nogle forskellige murer og tømrer om det efterfølgende, og der er ikke så mange som kender produktet.
Men en af dem sagde at det var et super materiale, da det er både isolerende og kan modstå fugt, så jeg skulle ikke være bekymret.
Men jeg må tilstå at jeg ikke kan lide den "hule" lyd der er i væggen - som om den slet ikke er stærk nok bygget.

Er der nogle som ved noget om disse blokke som kældervægge?

mvh

Suger viden til sig om Gør-det-selv!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til det hule er fordi det er bare pudsede troltekt blokke. Med en kerne af beton som er pudset

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg kender ikke til troldtektbokke.

Jeg har selv troldtektplader som indvendig beklædning i min kælder.(idag bruges de i vidt omfang som loftbeklædning). Jeg formoder det er sådan nogle du har også indvendigt i din kælder. Troldtekt-pladerne er sat indvendigt i forskallingen da kælderen blev støbt. Dvs der er beton på den anden side. Sådan er det i hvert fald hos mig.

Hvis de lyder hule så er det fordi pladerne ikke længere er fæstnet i betonen. Det gør ikke noget, da de ikke er et bærende element.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kælder er tør, ingen fugtproblemer og huset står stadig efter 50 år, Så mon ikke du bare skal lade være med at banke på de vægge og tage den med ro derfra.
Der er flere slags vægmaterialer som man kan banke både puds og retsten af væggen ned, uden de store problemer. Leca - moler - mursten med halm blandet i og sikkert flere. Men det holder alligevel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja jeg har faktisk et mindre udhus hvor siderne er lavet i den slags blokke derfor ved jeg det

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Kunne du ikke bore et hul i væggen, for at se om du støder på noget hårdt/fast?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis