Forståelse varmepumpeinstallation med VVS-symboler

Prøver at sætte mig lidt i et diagram til varmepumpe-installation. Forstår det meste men der er nogle VVS-symboler og principper, jeg gerne sætte mig lidt ind i.Håber på bidrag til forståelse.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du forklare lidt nærmere, hvad du søger oplysning om?

fase
Hvor har du dette diagram fra? og hvilken Producent/Fabrikat?

Symbolet (det sidste) under pumpe symbolet, bruges normalt for varmeveksler, men det giver ikke mening i denne sammenhæng. Måske et forkert symbol for kontraventil.
Fabrikatet er Stiebel Eltron og VP er en WPL25 AC.

https://www.stiebel-eltron.de/content/dam/ste/de/de/products/downloads/Planungsunterlagen/Planungshandbuch/Planungshandbuch_WPL%2015-25_de.pdf

Teksten til ventre har jeg selv skrevet.
Tank til venstre er en gulvvarmetank og den anden en varmtvandstank.
Fabrin: Ellers forsøger jeg at forstå de resterende symboler.
GSH: Brugsvandstanken har varmeveksler, som jeg har forstået.

Det jeg tror, jeg forstår: VP er en monoblok, der kan fungere med en trevejsventil, der enten producerer en given gulvvarme- eller brugsvandstemperatur. Følerne rapporterer temperaturniveau på gulvvarme, brugsvand og udetemperatur og styring regulerer VP efter behov.

Derudover har jeg en varmekurve, jeg kan indstille til et given behov.

Stiebel Etrons diagrammer er ikke altid fuldt opdateret.
3-vejsventilen som du omtaler udgøres af pos 2.6 og 2.8
add-B: Det udgør pumpen for/til din varmekreds, som styres af A, i henhold til udetemperaturen og din varmekurve.
add-C: Det er ekspantionsbeholder for hele din varmesystem.
add-D: Det er sikkerheds-, kontra- og afspæringsventil for dit kolde vand, normalt for varmtvandsbeholder.
add-E: Det er almindelig udluftning for beholderen.
Varmtvandsbeholderen har varmespiral til at opvarme det varme vand, ikke at forveksle med varmeveksler, som du skriver.

Vedhæfter lige side 24 med forklaring på de forskellige pos.

Vær varsom med hvem du evt. får til at lever ovennævnte system.
Hvor i landet befinder du dig?

GSH: Takker for opklaringer.

Varmeveksler - ikke styr på VVS-begreber. - tænkte udveksling af varme.

Ventiler:

sikkerheds - tryk?

kontra - undgå vand fra anlæg til vandværk?

afspæringsventil - alm. åbne/lukke?

Fyn.
Annonce
sikkerheds - tryk? Normalt 1,5 bar

kontra - undgå vand fra anlæg til vandværk? Ja, for at undgå evt. forurening.

afspæringsventil - alm. åbne/lukke? Ja

Hvad er årsagen til at du netop kikker på dette setup, med WPL25AC og 2 beholder?

Et andet setup var at bruge WPL25AC med 1 beholder. Beholderen skulle i så fald være med varmtvandsspiral, faktisk det omvendte af den højre beholder i diagrammet.

Med varmtvandsspiral er det ikke nødvendigt at buste/hæve temperaturen jævnligt, til ca 60 gr., for at undgå legionella. For mit eget vedkommen, med varmtvandsspiral, ligger temperaturen, hele tiden,  nede på 45-48 gr.

WPL25AC, med 1 beholder, skulle i så fald kører lavtemperatur, via 3-vejs ventil, ind i bunden, nedre del, af beholderen og høj temperatur, varmt vand, ind i toppen, øvre del af beholderen. F.eks, Stiebel Eltron type SBS, eller tilsvarende andre fabrikater.

Prøv at læse denne link med en WPL25AC, og se hvor galt det kan gå, med en "professional" VVS'er:

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2800

Igen tak for svar.

"WPL25AC og 2 beholder?" - gulvvarmebuffer og brugsvandsbuffer er min tanke...

Lige nu er der to buffertanke i parallel til gulvvarme, som jeg vil opvarme yderligere med overskudsstrøm via mine solceller.

Linket er til en tråd, som JEG har oprettet desværre!

Billede
prøver igen med billede:
du finder alle symboler i  molio bips TEGNINGSSTANDARDER C 213-5 vvs og ventilation
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis