Udgravning af kælder

Hej

Vi har kælder og i forlængelse af den er der en krybekælder. Der er ca. 90 cm fra gulvniveau til bunden af krybekælderen. Hvis vi vil grave hele krybekælderen ud til kælder, skal der understøbes op mod 25 meter sokkel. Derfor slog det mig i dag, om man kunne nøjes med at lave et mindre rum i midten. Dermed vil der være mellem 1 og 2 meter fra kældervæggen, og ud til den originale sokkel. Vil det være nok til at undgå skred? Mellemrummet mellem det nye kælderrum og sokkel, vil blive fyldt med isolering og beton.
Giver det mening at rykke det ind? Vi har ikke brug for al pladsen alligevel :-)
 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er 90 cm krybekælder, så burde der da os være rigelig plads til sort eps isolering og beton? 

Mvh. Christian M
 

Så vidt jeg forstår det så skal en del af krybekælder inddrages til yderligere kælderrum. Så der er nok tale om en kælderudgravning der ønskes at reduceres.
Jeg vil tro at det kan lade sig gøre ved at bevare 0,5 - 1,0 m af den oprindelige krybekælder. Men det skal regnes meget mere præcis ud, og til det skal du vide hvor dyb din sokkel går ned hvor der er krybekælder. Og den nye kælder væg skal jo også have lidt sokkel og muren skal holde de 0,5 - 1,0 m jord på plads så det ikke rasler væk over tid.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis