Jordledning i tavle

Hej alle (elektrikere)

Jeg har forleden fået opsat en ny lækker gruppetavle.
Dog efter elektrikeren er gået syntes jeg ikke div. kabler ligger særlig pænt afsluttet, hverken på loft eller i tavle.

Derfor vil jeg høre om det er muligt at tage jordspyd / kablet fra i tavlen og så ligge det pænt og der efter tilslutte det igen. Kan dette lade sig gøre, hvis jeg "nøjes" med at slukke på hpfi relæet, eller skal der slukkes for el ude fra vejen til hele huset i forhold til sikkerhed.

Jeg er selv uddannet huselektriker for år tilbage, men kan ikke huske hvordan det lige er med sådan en jordledning.
På forhånd tak for svar.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slev om det er en del år siden at du blev uddannet “elektriker” så tænker jeg nok at du stadig kan huske at en jordleder IKKE er strømførende3 og ej heller komme fra el ud fra vejen (kableskab) og den er jo desuden heller ikke koblet til HPFI så ja du kan godt afmontere jordkablet lægge det pænt og montere det igen. Af sikkerheds mæssigt årsager når man roder i en tavle så slukker man ALTID OG UDEN UNDTAGELSE for strømmen i dette tilfælde  hpfi.... men kunne ikke lige ligge et billede op så vi andre kan vurdere hvor slemt det står til
Jo tak. Om noget at altid slukke for strøm :-P
Det jeg mest tænkte på, det var bare at tage jordspyddet, mens eventuelt strøm var til, det tænkte jeg ikke var smart ;-)

Men nej lige med jordledning, så er det mest på loftet at det ligger op og under spær og andre ledninger. Som om at det hele er blevet kastet hen over loftet, og ført på hurtigst og nemmest måde.

Her er jeg så perfektionist og ville da gerne have at det ligger med klemme fast langs spær etc. så man ikke nødvendigvis kommer til at hive i kablerne.
Plus at det ikke ligger løst eller direkte på "loft/gulv"

Så tak igen mfrost det hjalp.

Symmetri og orden er for de fleste elektrikere en dyd.....😇