Hjælp til valg af Skruemaskine, bits og evt Boremaskine?

Hej, Jeg er ny til Håndværk / gør det selv men vil til at i gang med at lære det.
I starten bare sætte lamper op, reparere skabe / brugte møbler i træ, forbore osv.,

Skruemaskine, bitsæt og skruer
Jeg søger em god skruemaskine et godt All-Around Bitsæt samt skruer til alverdens ting i lejligheden.
Den skal som minimum indeholde : Phillips, Pozidriv, Torx og unrako (er det ikke de mest almindelige skruer og bits?)

Hvilken skruemaskine og evt Bitsæt ville være godt at købe?
Jeg har læst mig til at Bosch eller Dewalt er kvalitet.

Boremaskine(?) Og bor
Udover skruemaskine så er en boremaskine samt bor vel også noget jeg skal investere i
hvis jeg fx vil forbore til skruerne: Passer alle bor normalt til en skruemaskine? I så fald dad jeg kun borer i træ, spånplader os ikke metal kunne jeg måske bare nøjes med skruemaskine og finde bor der passer dertil?

Til bor og bits overvejede jeg denne pakke med 246 dele 
https://www.jemogfix.dk/bor-bitssaet-246-dele/3110/9048409/

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bor / bits sæt du henviser til har jo mange dele til få penge, men kvaliteten er også derefter. Men jeg tror det er et godt begyndersæt, så kan du altid supplere med mere kvalitet i de enkelte dele som du bruger mest.
Du behøver ikke at købe både bore og skruemaskine. Batteri boremaskine kan det hele.
Sådan en dewalt har knoklet for mig i mange år. Jeg har også haft skruemaskine i samme mærke, men den gik hurtig i stykker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bitsets hedder Wera eller PB Swiss. Alt hvad der er billigere er penge smidt ud af vinduet.

Hvilken maskine en en smagssag, men en kombineret skrue/boremaskine kan sagtens opfylde dine krav. Den skal have gearkasse og kunne køre over 2000 o/m ved boring.
Lad være med at vælge en med slagfunktion, det er ubrugeligt. Hvis du på et tidspunkt skal bore i beton er en borehammer den rigtige maskine.

ev elmand skrev den 22-09-2019 15:13:59

Det bor / bits sæt du henviser til har jo mange dele til få penge, men kvaliteten er også derefter. Men jeg tror det er et godt begyndersæt, så kan du altid supplere med mere kvalitet i de enkelte dele som du bruger mest.
Du behøver ikke at købe både bore og skruemaskine. Batteri boremaskine kan det hele.
Sådan en dewalt har knoklet for mig i mange år. Jeg har også haft skruemaskine i samme mærke, men den gik hurtig i stykker.

 Fedt det er jeg glad for at du skriver!

Hvad med den her Akku Bore/Skruemaskine? Det var en go kammerat der anbefalede den
MAKITA DF331DSMJ
https://www.xl-byg.dk/shop/makita-df331dsmj-akku-bore-skruemaskine.htm

Den har 2 gear, dog kun op til 1700 o/m er det ikke okay til Træ?

Den Makita er ganske udmærket, den er med 10,5 v batteri. Jeg foretrækker 18 v batteri.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ahh okay, så måske den her :)

MAKITA Akkue bore skruemaskine 18V DDF453SFX1

Er det smartest at have en ledningsdrevet slagboremaskine + en Akkue boremaskine som den ovenover, eller er det smartere at sætte sit budget højere og så købe en akku Slagbor / bore / skrue maskine all-in-one? Hvad er jeres løsning der. En del lejligheder (inklusiv min) har betovnægge men det er nok kun noget jeg kommer til at bore i 2-3 gange om året (lamper, skabe osv) 

Annonce
interstellar skrev den 24-09-2019 11:53:21

Ahh okay, så måske den her :)

MAKITA Akkue bore skruemaskine 18V DDF453SFX1

Er det smartest at have en ledningsdrevet slagboremaskine + en Akkue boremaskine som den ovenover, eller er det smartere at sætte sit budget højere og så købe en akku Slagbor / bore / skrue maskine all-in-one? Hvad er jeres løsning der. En del lejligheder (inklusiv min) har betovnægge men det er nok kun noget jeg kommer til at bore i 2-3 gange om året (lamper, skabe osv)

 Til betonvægge skal du bruge en borehammer, det kan ingen af de små maskiner klare. en almindelig "slagboremaskiner" er helle ikke meget værd i beton

DU skal have en bore/skruemaskine, hvis du kun skal have en skal det være en 18V, jeg har selv en 10,8V og en 18V, den lille til almindelige skrueopgaver fordi den er lille og let, og 18V maskine som boremaskine og til store lange skruer.

Skal du bore i beton skal du også have en borehammer(bemærk ikke en slagboremaskine, som vist er fint til mursten, men giver op når det kommer til beton) skal du bore ofte i beton, vil jeg anbefale en af kvalitet, men hvis det er en du skal bruge 1 gang om året, så ville jeg bare købe en billig, f.eks den her fra jemogfix. https://www.jemogfix.dk/bore-og-mejselhammersaet-1050-w/3101/9048122/

Jeg har selv en AEG fra harald nyborg,og den er jeg umiddelbart tilfreds med, selvom det ikke er den dyreste.. (1000 kr i harald nyborg) https://www.harald-nyborg.dk/p3511/aeg-slagb-sk-ma-18v-2-0-4-0ah

Også har jeg en lille blå bosch 10,8 V,som jeg bruger til alle småtingene ihjemmet, den kan ikke rigtig egnet til boremaskine, men skal man skrue en masse små skruer i, f.eks samle et helt køkken, så ville man få lange arme af at løbe rundt med 18V maksinen :)
Tak!
DVs en kvali 18V boremaskine: MAKITA 18 Volt, 2 gear, max 1300 Omdrejninger kan jeg bruge til alt træ i lejligheden: til at bore og skrue.

Borehammer kan jeg bruge til betonvæggene,

Hvad bruger man så til Murstensvægge? Og hvorfor købe en slagboremaskine hvis den alligevel ikke kan bore i betonvægge? :P 
interstellar skrev den 24-09-2019 16:33:35
Borehammer kan jeg bruge til betonvæggene,

Hvad bruger man så til Murstensvægge? Og hvorfor købe en slagboremaskine hvis den alligevel ikke kan bore i betonvægge? :P 

I murstensvægge bores uden slag. Ellers får du plørehuller.

Slagboremaskiner er et levn fra 80erne, hvor borehammere ikke rigtig fandtes til private. I vore dage er de ubrugelige.
Derfor mit råd om skrue/boremaskin uden slag, men men min. 2000 o/m.

Nu tør jeg dårligt skrive om slagboremaskiner, da jeg kan se, at de er dømt værdiløse her.
Men vi behøver jo ikke at være enige altid.
For efterhånden en del år siden, var jeg så heldig, at Stark havde tilbud på den blå serie fra Bosch, og der købte jeg så et større sæt, som bl.a. indeholdt en 18 v slagboremaskine.
Jeg havde en ældre Bosch 14,4 v fra den grønne serie med slag, som jeg havde været glad for, men opgraderingen til den blå var mærkbar.
Jeg har også en borehammer, men det er ikke hvert år, at jeg bruger den, men min slagboremaskine bruger jeg jævnligt.
Det er jo således, at beton er mange ting. Noget er særdeles hårdt, og der er en slagboremaskine værdiløs, men i mange tilfælde kan den faktisk sagtens klare de daglige ting - også i beton, fliser og mursten. Jeg kan godt bore i mursten uden at få plørehuller. Man skal bare sørge for at have nogle bor, som rent faktisk kan skære sig vej og som ikke bare skal slå sig vej for at lave et hul.
Jeg bruger også jævnligt slagboremaskinen til huller, hvor jeg hurtigere ville have kunnet lave hullet med borehammeren, men da slagboremaskinen er med batteri, står den altid lige klar ved hånden, mens borehammeren skal tages ud af kassen og der skal findes stikkontakt osv. Ikke noget stort problem - men bare for at illustrere, at jeg jo oftest kan klare opgaven med slagboremaskinen.
I det daglige bruger jeg i øvrigt mest min Bosch 10,8 v blå maskine. I forhold til størrelsen har den virkelig kræfter, så hvis man bruger den som skruemaskine, skal man være forsigtig, da den ellers bare skruer dem over gevind. Kan også sagtens bore, men skal der virkelig bores huller, vælger jeg 18 v, bl.a. fordi, den på 10,8 v ikke kører med så mange omdrejninger (1300 så vidt jeg husker).
En lille grøn 3,8 v Bosck klarer de fleste skrueopgaver, når det er mindre skruer, samling af skabe osv. Kræver det lidt kræfter, kan den ikke være med.
Nåh - kom vist lidt ud af kurs, da jeg sådan set bare ville sige, at jeg er særdeles glad for min slagboremaskine.


Kurt B. Andersen
kurta skrev den 24-09-2019 23:41:56

Nu tør jeg dårligt skrive om slagboremaskiner, da jeg kan se, at de er dømt værdiløse her.
Men vi behøver jo ikke at være enige altid.
For efterhånden en del år siden, var jeg så heldig, at Stark havde tilbud på den blå serie fra Bosch, og der købte jeg så et større sæt, som bl.a. indeholdt en 18 v slagboremaskine.
Jeg havde en ældre Bosch 14,4 v fra den grønne serie med slag, som jeg havde været glad for, men opgraderingen til den blå var mærkbar.
Jeg har også en borehammer, men det er ikke hvert år, at jeg bruger den, men min slagboremaskine bruger jeg jævnligt.
Det er jo således, at beton er mange ting. Noget er særdeles hårdt, og der er en slagboremaskine værdiløs, men i mange tilfælde kan den faktisk sagtens klare de daglige ting - også i beton, fliser og mursten. Jeg kan godt bore i mursten uden at få plørehuller. Man skal bare sørge for at have nogle bor, som rent faktisk kan skære sig vej og som ikke bare skal slå sig vej for at lave et hul.
Jeg bruger også jævnligt slagboremaskinen til huller, hvor jeg hurtigere ville have kunnet lave hullet med borehammeren, men da slagboremaskinen er med batteri, står den altid lige klar ved hånden, mens borehammeren skal tages ud af kassen og der skal findes stikkontakt osv. Ikke noget stort problem - men bare for at illustrere, at jeg jo oftest kan klare opgaven med slagboremaskinen.
I det daglige bruger jeg i øvrigt mest min Bosch 10,8 v blå maskine. I forhold til størrelsen har den virkelig kræfter, så hvis man bruger den som skruemaskine, skal man være forsigtig, da den ellers bare skruer dem over gevind. Kan også sagtens bore, men skal der virkelig bores huller, vælger jeg 18 v, bl.a. fordi, den på 10,8 v ikke kører med så mange omdrejninger (1300 så vidt jeg husker).
En lille grøn 3,8 v Bosck klarer de fleste skrueopgaver, når det er mindre skruer, samling af skabe osv. Kræver det lidt kræfter, kan den ikke være med.
Nåh - kom vist lidt ud af kurs, da jeg sådan set bare ville sige, at jeg er særdeles glad for min slagboremaskine.

 Jeg bruger også min 18V med slag til alt indendørs i huset, men vi har heller ikke betonvægge, kun mursten og div som den fint klare, jeg tager også mursten med slag, det gør den fint og langt hurtigere end uden slag. 

tidligere boede vi i lejlighed med betonvægge og loft, og der var en min almindelige boremaskine med slag og ledning ikke meget værd, borene smeltede simpelthen før de kom ret langt. så der måtte jeg låne en borhammer fra min far med de rigtige beton bor, og så skete der noget.. Så det er ikke altid nødvendigt med en borhammer, men bor man et sted med betonvægge og lofter, så er det spild af tid og bor at undvære..
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis