Nu tør jeg dårligt skrive om slagboremaskiner, da jeg kan se, at de er dømt værdiløse her.
Men vi behøver jo ikke at være enige altid.
For efterhånden en del år siden, var jeg så heldig, at Stark havde tilbud på den blå serie fra Bosch, og der købte jeg så et større sæt, som bl.a. indeholdt en 18 v slagboremaskine.
Jeg havde en ældre Bosch 14,4 v fra den grønne serie med slag, som jeg havde været glad for, men opgraderingen til den blå var mærkbar.
Jeg har også en borehammer, men det er ikke hvert år, at jeg bruger den, men min slagboremaskine bruger jeg jævnligt.
Det er jo således, at beton er mange ting. Noget er særdeles hårdt, og der er en slagboremaskine værdiløs, men i mange tilfælde kan den faktisk sagtens klare de daglige ting - også i beton, fliser og mursten. Jeg kan godt bore i mursten uden at få plørehuller. Man skal bare sørge for at have nogle bor, som rent faktisk kan skære sig vej og som ikke bare skal slå sig vej for at lave et hul.
Jeg bruger også jævnligt slagboremaskinen til huller, hvor jeg hurtigere ville have kunnet lave hullet med borehammeren, men da slagboremaskinen er med batteri, står den altid lige klar ved hånden, mens borehammeren skal tages ud af kassen og der skal findes stikkontakt osv. Ikke noget stort problem - men bare for at illustrere, at jeg jo oftest kan klare opgaven med slagboremaskinen.
I det daglige bruger jeg i øvrigt mest min Bosch 10,8 v blå maskine. I forhold til størrelsen har den virkelig kræfter, så hvis man bruger den som skruemaskine, skal man være forsigtig, da den ellers bare skruer dem over gevind. Kan også sagtens bore, men skal der virkelig bores huller, vælger jeg 18 v, bl.a. fordi, den på 10,8 v ikke kører med så mange omdrejninger (1300 så vidt jeg husker).
En lille grøn 3,8 v Bosck klarer de fleste skrueopgaver, når det er mindre skruer, samling af skabe osv. Kræver det lidt kræfter, kan den ikke være med.
Nåh - kom vist lidt ud af kurs, da jeg sådan set bare ville sige, at jeg er særdeles glad for min slagboremaskine.
Kurt B. Andersen