Hjælp til valg af Skruemaskine, bits og evt Boremaskine?

Hej, Jeg er ny til Håndværk / gør det selv men vil til at i gang med at lære det.
I starten bare sætte lamper op, reparere skabe / brugte møbler i træ, forbore osv.,

Skruemaskine, bitsæt og skruer
Jeg søger em god skruemaskine et godt All-Around Bitsæt samt skruer til alverdens ting i lejligheden.
Den skal som minimum indeholde : Phillips, Pozidriv, Torx og unrako (er det ikke de mest almindelige skruer og bits?)

Hvilken skruemaskine og evt Bitsæt ville være godt at købe?
Jeg har læst mig til at Bosch eller Dewalt er kvalitet.

Boremaskine(?) Og bor
Udover skruemaskine så er en boremaskine samt bor vel også noget jeg skal investere i
hvis jeg fx vil forbore til skruerne: Passer alle bor normalt til en skruemaskine? I så fald dad jeg kun borer i træ, spånplader os ikke metal kunne jeg måske bare nøjes med skruemaskine og finde bor der passer dertil?

Til bor og bits overvejede jeg denne pakke med 246 dele 
https://www.jemogfix.dk/bor-bitssaet-246-dele/3110/9048409/

Hej, Jeg er ny til Håndværk / gør det selv men vil... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bent Andersen skrev den 24-09-2019 19:57:20

I murstensvægge bores uden slag. Ellers får du plørehuller.

Slagboremaskiner er et levn fra 80erne, hvor borehammere ikke rigtig fandtes til private. I vore dage er de ubrugelige.
Derfor mit råd om skrue/boremaskin uden slag, men men min. 2000 o/m.

 Tak for en god forklaring :). Hvorfor er det at du anbefaler min 2000 o/m? jeg læste at omdrejningerne ikke betød så meget som styrken der bliver målt i Nm som gerne skulle være over 40Nm. Er det mht Træ eller Mursten du tænker 2000 omdrejninger? . Den 18V MAKITA jeg overvejer at købe nu er kun 1300 Omdrej /m i 2nd gear (tilbuddet er godt, men måske jeg skal overveje flere omdrejninger) Hvis en boremaskine kun skal bruges til træ, mærker man så stor forskel på fx 1300 O/m vs 2000 O/m?

Dva all-aroud boremaskine/ skruemaskine til træ og mursten
Borehammer: Beton.

De 2000 o/m er ikke mejslet i sten, men blot en erfaringsværdi. De høje omdrejningstal er gode til boring i træ og aluminium med bor under ø4 mm. Om det er relevant for dig ved jeg ikke.

Nm er relevant for skruefunktionen, for borefunktionen måler man normalt W. Men de to tal hænger sammen.

Personlig har jeg en Makita DF331, som er let og håndterbar. Den går dog kun til 1700 o/m og jeg har ofte ønsket et lidt højere omdrejningstal.

Personlig facepalm. Suk, suk.
Den Makita du henviser til i et af dine første indlæg er netop min maskine. Ja, den er rigtig god og absolut pengene værd. Men jeg ønsker mig trods alt, at den kunne køre 2500 o/m.

Nu spørger jeg som helt begynder indenfor det her fag: Hvordan kan det være at det er godt til bor under 4mm?   Den jeg overvejer er kun 1300 omdrej og ikke 1700 omdrej, Betyder det ikke bare at det går lidt langsommere? Jeg kommer nok ikke til at bruge den hver dag, måske et par gange om måneden i starten og til reperation af møbler. Vægten betyder nok også noget, den på 1300 omdrej 18 V vejer mere end den på 1700 omdrej (den du har) men det kommer jeg nok til at erfare med tiden hvad der passer :) 
Det er et spørgsmål om skærehastighed. Hvis man vil lave pæne huller i træ eller alu, skal den være høj. Det er ikke et problem ved større bor, men ved mindre bor skal omdrejningerne op. Når det er sagt, kan du helt sikkert leve med 1300 o/m.

Annonce
Rigtig godt svar! Jeg overvejer faktisk at købe den her nu Makita DHP484RTJ  den har også slagbor (som jeg sikkert sagtens kan bruge i lejligheden til betonmure uden at den bliver slidt af det) Den har 2000 O/m og et 5Ah Batteri.

Den bliver måske lidt tung (også med batteriet) til alle de der småopgaver med at bore i træ, og rundt i skabe osv, så enten den eller den med 1300 O/m :) 
Personligt ville jeg gå efter en kulfri boremaskine, UDEN slag. En slagboremaskine er typisk tungere, og bliver hurtigt træls ved et lidt større projekt. Du kan fint bore i mursten med en almindelig boremaskine, især hvis du køber bor af god kvalitet.

Derudover, så gå efter batterier på 3-4 Ah. Ah (amperehour) er et udtryk for kapaciteten, altså hvor "meget strøm" der er på batteriet. Ved 1 Ah, leverer batteriet 1 ampere, i 1 time (og er fladt). Ved 4 Ah, er det 1 ampere i 4 timer (eller 4 A i én time). Dog vil man med et større batteri alligevel kunne opleve at få lidt flere kræfter ud af maskinen.

Og sidst men ikke mindst, så overvej hvad du vil have af andet elværktøj der skal passe til batterierne. For det er her der er stor forskel på de forskellige mærker, idet alle mærker har en boremaskine med 2 batterier i prisklassen 1000 - 1500 kr. Og batterierne er nemlig en af de største udgifter. 

Selv er jeg ved et tilfælde blevet Ryobi mand, og det er jeg glad for. Jeg har nu både bajonetsav, stiksav, fugepistol, håndrundsav og boremaskine herfra (alt sammen 18v). Og Ryobis stiksav er f.eks. noget billigere end den fra Dewalt. Jeg er generelt imponeret over deres maskiner, især synes jeg rigtig godt om bajonetsaven, den er rigtig stærk. Der er ingen tvivl om at Ryobis største styrke er prisen. Du skal til gengæld passe på med at sammenligne med professionelle maskiner der er lavet til daglig og hårdhændet brug, for det er Ryobi ikke. Til gengæld får man for relativt billige penge meget udstyr til manden der har brug for stiksaven et par gange om måneden. Og så har de 3 års garanti på deres ting.
Den jeg linker til, er også kulløs og vejer kun 1.8kg og batteriet koster kun 500kr. Den har slagfunktion men jeg kan ikke se ulempen ved den givet vægten og kvaliteten. Men virkelig god forklaring ellers, også af Batteri og mht at kunne skifte batteri, takker :) 
Jeg endte med at købe den her; Rigtigt mange tak for jeres råd og overvejelser: jeg tænker slagfunktionen kan bruges til mursten. Til beton må jeg nok skalffe mig en borehammer for ikke at ødelægge maskinen. 

Makita DHP484RTJ 18V / 5.0Ah Brushless Li-Ion Kombi slagbore/bore/skrue
https://www.prishammeren.dk/shop/makita-dhp484rtj-18v-6563p.html?fbclid=IwAR1f_bVn4I7q03StnNL6wl_Y8fBHXEDS9gydKubqq4KV6Mybwk0VOYHhMVk

Til bitsæt købte jeg et Makita 216 Dele sæt: Lidt overkill men så har jeg en masse at lege med :)
https://www.prishammeren.dk/shop/makita-216-dels-1361p.html?fbclid=IwAR2H8fQytXOMFz3meJokG4ky6PS2t5N9lMnkW96kRyRo1HykqpxwKYg3nJU
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis