Ny generator Volvo Penta

Jeg har en 16 år gammel MD 2030, og har en fornemmelse af, at generatoren ikke magter at lade mine tre nye AGM batterier til den højere Volt.
Er der nogen, som har erfaring med at skifte generator? Eller er det blot et spørgsmål om et nyt laderelæ??

Venlig hilsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du kontrolleret kullene til slæberingene? Hvor høj er din ladespænding?

fase
Hej Monsunen,
Hjælper det på voltene hvis du øger motorens omdrejninger?
Hvis du sejler i en HR Monsun, så start med at tømme skabet under vasken, og skru skottet mellem skab og motorrum af. Så får du bedre plads til arbejdet. God fornøjelse.
vh 
Monsunen skrev den 22-09-2019 12:40:22

Jeg har max. målt 13,7 volt
AGM skulle helst op over 14 - så vidt jeg ved!

 Ja, du bør have en ladespænding på generatoren på 14,2V. Det er den spænding, der er så tilpas, at der ikke sker en dannelse af knaldgas, som fremkommer ved, at der ved polerne dannes brint henholdsvis ilt, som tilsammen kaldes knaldgas, og er eksplosivt.  Bruger du en intelligent lader, som måler spændingen på batteriet, kan du tillade en ladespænding på op til 14,5V, så ovennævnte ting ikke sker. Inden du skrotter generatoren, så undersøg om du kan få en laderegulator, som kan øge spændingen til 14,2 V.


fase
Er dine batterier helt afladede, vil ladespændingen være lavere, men er de fuldt opladet, så skulle den gerne over 14 volt.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis